Szándéknyilatkozat

A határokon átívelő magyar köznevelésért

Létrejött 2017. január 21-én Sonkádon megtartott egyeztető tanácskozáson a Nemzeti Pedagógus Kar és a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége között.

Tovább Olvasom

"Tudásmegosztás" konferencia

A Nemzeti Pedagógus Kar budapesti szerve 2017. április 24-én szakmai konferenciát rendezett „Tudásmegosztás” címmel budapesti pedagógusok számára.

A rendezvényen Sipos Imre miniszteri biztos tájékoztatta a résztvevőket a hazai és nemzetközi mérések eredményeiről, a pedagógusképzés és továbbképzés megújításáról. Dr. Kozák András köznevelési szakértő a köznevelést érintő legfontosabb jogszabályi változásokról és az ebből eredő intézményi feladatokról tartott előadást. Horváth Péter az NPK elnöke ismertette az NPK legfőbb célkitűzéseit és a szakmai érdekképviselet terén elért sikereit. 

A konferenciáról egy rövid összefoglaló az alábbi linken érhető el:
https://www.youtube.com/watch?v=AZQHpR66eBs

http://www.hh16.hu/index.php?fp=cikk&id=8772&v=fooldal

Tovább Olvasom

"Ideális iskola 2017" pályázat eredménye

 

Tisztelt Résztvevők!

Lezajlott az "Ideális iskola 2017" esszéíró pályázat értékelése és eredményhirdetése. Minden kedves Pályázónak szeretnénk megköszönni a résztvételt. Színvonalas és gyakorlatias pályaművek érkeztek a központi iroda részére.
Az eredményhirdetésre 2017.május 22-én a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Szakmai konferenciáján került sor. A díjakat Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere és Horváth Péter a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke adta át.

A három tagú Biráló Bizottság döntése alapján az első három helyezett:
1. Horváth Anikó
    
Pályázati anyag - Horváth Anikó

2. Jász Erzsébet

    Pályázati anyag - Jász Erzsébet

3. Sárkány Izabella
    Pályázati anyag - Sárkány Izabella


Továbbá az első tízbe bekerült Pályázók névsora:
Ajtony Ákos, Barnáné Takács Ilona, Dr Hauber Károly, Prónai Éva, Sallainé Tóth Mária, Szűcs Éva, Vashegyi Ágnes Anna



Tovább Olvasom

Pécsi kihelyezett elnökségi ülés

Tisztelt Kollégák!

2017. május 16., 17-én a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége Pécsett tartotta meg soron következő kihelyezett elnökségi ülését.

A két napos hálózatosodást erősítő rendezvénysorozat első napján "Pedagógiai kultúra" címmel szakmai konferencia megrendezésére került sor, melyre meghívást kaptak a megyei intézményvezetők, tankerületi igazgatók, SZC főigazgatók, pedagógusok, valamint a város vezetősége.

A konferenciát Dr. Páva Zsolt, Pécs város polgármestere nyitotta meg, majd ezt követően előadásokat hallgathattak meg a résztvevők Sipos Imre miniszteri biztos úrtól, Dr. Liptai Kálmán rektor úrtól, Dr. Mrázik Júliától és Dr. Gerner Zsuzsannától a PTE képviseletében, valamint a Nemzeti Pedagógus Kar részéről Dr. Zalay Szabolcs NPK Országos Elnökségi Tag, valamint Horváth Péter elnök úr számolt be a Köztestület feladatairól és céljairól. A konferenciát Páva Péter tankerületi igazgató úr szavai zárták.

A rendezvényről az alábbi sajtóelérhetőségen is tájékozódhatnak:

http://www.pecsma.hu/hirzona/pecsett-vitattak-meg-az-oktatas-fo-kerdeseit/

 

Tovább Olvasom

Országos Szakmai Konferencia

Tisztelt Kollégák!

2017. május 22-én került megrendezésre a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Szakmai Konferenciája Budapesten.

A programot Váradi László Junior Prima Díjas zongoraművész játéka nyitotta meg a budapesti Álmos Vezér Gimnázium és Általános Iskola két növendékének szavaló előadásával. Ezt követően sor került "Az ideális iskola 2017" esszíró pályázat eredményhírdetésére és díjátadására, melyről az alábbi linkre kattintva olvashatnak bővebben:
http://www.nemzetipedkar.hu/hirek/26

Megtisztelő jelenlétével a köszöntő szavakat Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere mondta el, majd kezdetét vette a konferenciaelőadások megtartása: a Köznevelési Kerekasztal eddigi eredményeiről és az aktuális törvényi változásokról Dr. Maruzsa Zoltán helyettes államtitkár; a szakképzés aktualitásairól Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár asszony; a pedagógus továbbképzés jövőjéről Dr. Liptai Kálmán rektor úr; az intézmények gazdálkodásáról és az intézményvezetők hatásköréről Dr. Solti Péter elnök úr; az új NAT koncepcióról Prof. Dr. Csépe Valéria miniszteri biztos asszony; végül pedig a Nemzeti Pedagógus Kar eredményeiről, munkájáról és céljairól Horváth Péter elnök úr tartott beszámolót.

Az elhangzott előadások a visszaigazolás sorrendjében hamarosan elérhetővé válnak!

SAJTÓHÍREK

http://www.mediaklikk.hu/video/hirado-m1-1930-2017-05-22-i-adas/

https://gondola.hu/cikkek/105660

https://mno.hu/belfold/modositana-a-pedagogusi-eletpalyan-a-nemzeti-pedagogus-kar-2399970

http://magyaridok.hu/belfold/balog-zoltan-nemzeti-pedagogus-kar-valodi-szakmai-forum-1729894/

http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/hirek/az-npk-egyszerre-szakmai-es-oktataspolitikai-forum-erdek-es-ertekkepviselet

Tovább Olvasom

Óvodai tagozat szakmai nap

A Nemzeti Pedagógus Kar óvodai tagozata szakmai konferenciát rendezett Budapesten „20 éves az óvodai nevelés országos alapprogramja” címmel, a dokumentum hatályba lépésének 20. évfordulója alkalmából.


Az elhangzott előadások az alábbi linken elérhetőek, melyet folyamatosan frissítünk:

Az informatika helye és lehetőségei az óvodai gyakorlatban (Nagyné Szabó Etelka)
A folyamatos napirend által kínált, párhuzamosan végezhető tevékenységek fejlesztő hatása óvodai környezetben (Márkus Lászlóné)
Motorikus képességek és mozgásészlelés fejlesztése az óvodában, szervezett mozgástevékenység keretében (Vajkóné Zsiros Emese)
Az óvodai matematikai tartalmú tapasztalszerzés lehetőségei a mennyiségi, alaki, nagyságbeli és téri viszonyok felismerésében (Smizsánszkyné Marján Ida)

 

Tovább Olvasom

Tanévet kiegészítő nyári tábor ötlete - interjú

Hosszabb lehet a tanév és rövidebb a nyári szünet, de a plusz napokat nem az iskolában, hanem táborokban töltenék a gyerekek - erről Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár beszélt. Szerinte sok szülőnek gondot okoz a túl hosszú nyári szünet, tanítani viszont nem lehetne, mert júniusban már túl meleg van. Egyelőre tervezet még nincs.

Szakál Ferenc Pál, a Nemzeti Pedagógus Kar országos elnökségi tagja beszélt a részletekről a Mokkában:

https://tv2.hu/musoraink/mokka/238149_emiatt-nem-partoljak-a-pedagogusok-a-tanevet-kiegeszito-nyari-tabor-otletet.html

Tovább Olvasom

Meghívó - III. Sonkádi Szabadegyetem

 

 

Tisztelt Kolléga!

 

 
Sonkád Község Önkormányzata (képviseli Iszák Tibor polgármester, iskolaigazgató, mesterpedagógus, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökhelyettese), mint szervező 2017. június 28 – július 1. között megrendezi az „Egy csónakban evezünk” Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemét. Az elmúlt két évben megvalósított sikeres rendezvény tapasztalatait feldolgozva, minden régi érték megőrzése mellett természetesen újításokat is tervezünk. Kiemelt figyelmet fordítunk azokra a változásokra, amelyek a szaktárca koordinálása mellett valósulnak meg ezekben a hónapokban, illetve tanévben. Több alkalommal szervezünk közvetlen konzultációt az ágazat vezetői és a résztvevő pedagógusok között. Tágabb kereteket biztosítunk a köznevelésben dolgozók tapasztalatcseréjének, tudásmegosztásának.
 
Az elfogadott felkérések szerint előadóink és témasziget-szereplőin között köszönthetjük többek között az Emberi Erőforrások Minisztériuma miniszterét, oktatási államtitkárát, a Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkárát.

A szakpolitikai és fenntartói irányítóknak évek óta fontos a jelenlét a Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyetemén, és ez idén sincs másképp. Támogatásukat és egyetértésüket bírva tájékoztatom Önt, hogy 2017. május 28-tól a www.sonkadiszabadegyetem.hu honlapunkon elérhető a Szabadegyetem programja és jelentkezési felülete.
Örömmel látom Önt 2017. június 28. és július 1. között a Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemén, illetve kérem, hogy hívja fel a programra az illetékességi körébe tartozó intézmények vezetőinek, mesterpedagógusainak figyelmét.
Sonkádi találkozásunkban bízva.
 
A Szabadegyetem programja a következő linken olvasható:
 
A mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemén sajtótájékoztató megtartására 2017.június 29.-én délután 15 órakor kerül sor. Helyszín: Sonkád, Kis Túr kemping, Sonkád külterület 0124 hrsz.

A sajtótájékoztatón részt vesz Dr. Palkovics László államtitkár úr, Dr. Gloviczki Zoltán úr az Oktatási Hivatal elnöke, valamint Iszák Tibor úr a Nemzeti Pedagógus Kar elnökhelyettese.
 
Sonkád, 2017. június 23.
 
 
 

Tisztelettel:
Iszák Tibor
Csaholci Általános Iskola Intézményvezetője
Nemzeti Pedagógus Kar elnökhelyettese
Sonkád Község Polgármestere

 

Tovább Olvasom

A Nemzeti Pedagógus Kar közleménye!

Sajtóhír - Közlemény  nemzeti köznevelésről szóló törvény módosításában a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulókra vonatkozó változtatásokról:

M1 - Délelőtt című műsor (11:15 percnél)

 

Közleménya nemzeti köznevelésről szóló törvény módosításában a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulókra vonatkozó változtatásokról:

A Nemzeti Pedagógus Kar véleményének kialakításakor figyelembe vette saját - és más szakmai szervezetek állásfoglalását, véleménynyilvánítását - Fejlesztő –és Gyógypedagógiai Tagozat, Pedagógia Szakszolgálati Tagozat, Egységes Gyógypedagógiai Intézmények és a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete -, melyek mindegyike egyetértett a felmentések kivezetésének pozitív irányú jogalkotói szándékával.

Indoklás:

„A BTMN-es tanulók abban a szerencsés helyzetben vannak – még ha „nehézségeik” a fejlődés bizonyos szakaszaiban tehertételt is jelentenek – hogy problémáik leküzdhetők a környezettől (óvodától, iskolától, fejlesztőpedagógiai munkától, családtól) kapott támogatások hatására, illetve a korábbi kedvezőtlen környezeti feltételek módosulásának eredményeként, s valójában az ellátórendszer legkevésbé problémás, egyértelműen pozitív fejlődési tendenciát mutató alanyai. Képesek tanulni, ismeretet elsajátítani, elvárásokhoz alkalmazkodni, azoknak megfelelni, fejlődésük pozitív irányú. Magasabb iskolás korban érettségi, felvételi vizsga esetén azonban felmentésük miatt valójában hátrányteremtő helyzetbe kerülnek, korábbi mentesítésük korlátaiba ütközve nem tudnak képességeiknek, szándékaiknak megfelelően továbblépni. Felsőoktatásba lépve például – a SNI tanulókkal szemben – nem tudnak plusz pontokat érvényesíteni.”[1]

A fentieket mellett fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a törvénymódosítás, csak akkor tekinthető előremutatónak és a törvényalkotó akkor érheti el megfogalmazott célját, ha

·         hozzá egy jól összehangolt és a szakma által régóta igényelt proaktív intézkedéscsomag kapcsolódik, amely a tanulók nehézségeinek megsegítésére irányuló megvalósítást biztosítja;

·         szakmailag időszerűnek látjuk, hogy a hangsúly a fejlesztésekre, a kompenzációra helyeződik a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő tanulók esetében;

·         hátrányaik leküzdése, felzárkóztatásuk elősegítése, az állapotuknak megfelelő fejlesztés és a prevenciós szemlélet érdekében a nevelési-oktatási intézményekben ki kell alakítani a megfelelő feltételrendszert (elegendő számú fejlesztő pedagógus; többségi pedagógusok érzékenyítése, módszertani eszköztárának bővítése; preventív olvasástanítási eljárások bevezetése; folyamatos szakmai segítségnyújtás és ellenőrzés);

·         az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények, ill. pedagógiai szakszolgálatok esetében szükségesnek ítéljük a diagnosztikai eszköztár fejlesztését, a diagnosztikai protokoll egységesítését, a személyi és tárgyi feltételek biztosítását és fontosnak tartjuk a szakember-hiány kompenzálását, ill. képzésüket a felsőoktatásban prioritásként kezelni.

 

A Nemzeti Pedagógus Kar a fenti pontok megtartása mellett támogatja a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosításában, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulókra vonatkozó változtatásokat. A továbbiakban is készen áll arra, hogy szakmailag átgondolt döntések mentén a törvénymódosítást előkészítő munkacsoportban együttműködve a társszervezetekkel segítse a törvényalkotás munkáját, a megoldásra váró köznevelési feladatok megvalósítását.

 

Budapest, 2017. június 26.

 

 

 

 

 

 

                                Az Országos Elnökség nevében

 

Horváth Péter s.k.

elnök



[1] http://www.magye-1972.hu/aktualis-hirek - Gereben Ferencné dr. prof. em. 2017.

Tovább Olvasom

NPK - Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat szakmai nap

A Nemzeti Pedagógus Kar - Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozata hagyományos szakmai napját 2017. június 26-án rendezte meg.

A szakmai napra  meghívásunkat elfogadta az Oktatási Hivatal és az EMMI képviselői is.

Az Oktatási Hivatal szervezési tapasztalatait a tanfelügyeleti ellenőrzésről valamint a Mesterpedagógus minősítési eljárásról Gerendás János főosztályvezető helyettes és Marosi Katalin osztályvezető ismertette. Az összegzéseket hallgatva a szakértők az előzetesen felvetett kérdések, problémák többségére választ is kaptak.

Ezt követően a szakértői és intézményi oldalon szerzett tapasztalok ismertetésére került sor, az alábbi témákban:
-        Dr. Sióréti Gabriella , NPK területi elnök : Az önértékelés, és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
-        Bánkiné Kiss Anikó, NPK tagozati elnök: A minősítő vizsgák és minősítési eljárások,
-        Dr. Jeszenszkyné Dr. Gallai Gabriella, NPK országos elnökségi tag: A Mesterpedagógus és Kutatótanár minősítések
 
A tagozat szakértőinek előzetesen elküldött véleményét összegezték az előadók. Megjelentek az életpálya modellhez kapcsolódó pozitívumok, eredmények, ugyanakkor olyan negatívumokra is ráirányították a figyelmet, amelyek esetenként változtatást igényelnek. Látható volt az is, hogy más-más szerepkörben, azonos probléma eltérő értékelést mutat.
 
A tagozat továbbra is együttműködik az ágazati irányítással, az Oktatási Hivatallal az életpálya modell még magasabb szintű működtetésében.

2017. június 26.
Bánkiné Kiss Anikó
TMSZ tagozatvezető
Tovább Olvasom

NPK Országos Elnökségi ülés

2017. június 20-án Budapesten a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége ülést tartott, mely során többek között elfogadásra került a Köztestület 2017. évi időközi választásának eljárásrendje, mely az alábbi linken elérhető:

Nemzeti Pedagógus Kar 2017. évi időközi választási eljárásrendje

Tovább Olvasom

Kibővített Országos Elnökségi ülés

2017. augusztus 24-én Budapesten a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége Területi elnökökkel kibővített ülést fog tartani.
Az ülésen megbeszélésre kerül többe között, Székesfehéron tervezett NPK szakmai konferencia melyről bővebb információt a közeljövőben a honlapon közzéteszünk.

Tovább Olvasom

2017. évi időközi választás

 

Kedves Honlapolvasó!

 

Tájékoztatom, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar 2017. augusztus 21. és 2017. november 10. között időközi területi választásokat tart 17 megyében és Budapesten a jelenleg még üresen álló mandátumok betöltésére (Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyében nem lesznek választások).

A Területi Küldöttgyűlések tagjainak megválasztása elektronikus úton, a honlapon (www.nemzetipedkar.hu) keresztül történik. Honlapunk választási menüpontja 2017. augusztus 21-től válik elérhetővé.


A Területi Küldöttgyűlések tagjainak megválasztása elektronikus úton a honlapon keresztül történik. A honlapra látogató pedagógus a Választás gombra kattintva jut el arra a felületre, ahol a választáson történő részvételre regisztrálhat 2017. augusztus 21-e és október 23-a között. A választás teljes folyamatában csak azok a pedagógusok vehetnek részt, akik a megadott határidőn belül a választási felületen regisztrálják magukat!


Azok a pedagógus kollégák, akik területi küldöttnek kívánják magukat jelöltetni, lehetőségük van arra, hogy 2017. augusztus 21-e és szeptember 22-e között ezen a felületen keresztül töltsék fel szakmai anyagaikat (fénykép, legfeljebb kétoldalas önéletrajz és egyoldalas motivációs levél maximum 3000 karakter terjedelemben).
A jelöltekre vonatkozó információ közzététele 2017. október 26-a.


A szavazás 2017. szeptember 28-tól 2017. október 23-ig tart. A választási felületen a regisztrált pedagógusok egy alkalommal szavazhatnak. A választás eredménye a Kar honlapján várhatóan 2017. november 10-én kerül közzétételre.


Az Országos Küldöttgyűlés időpontja: 2017. december 9.

 

Tovább Olvasom

Differenciált bérezés - interjú Horváth Péterrel

Kedves Kollégák!

Horváth Péter a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke interjút adott a diferrenciált bérezésről a Hír Tv-nek. A felvétel az alábbi linken található:

http://hirtv.hu/ahirtvhirei/a-legnagyobb-baj-hogy-elegedetlenek-a-pedagogusok-1401695

Tovább Olvasom

A Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnökségének közleménye - értékelési mintával

 

A Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége már korábban is többször jelezte a szükségességét annak, hogy az intézményvezetők kapjanak lehetőséget a kiemelkedő munka anyagi elismerésére a pótlékok differenciálásának és a pedagógusok jutalmazásának lehetőségével. A köznevelési törvény 65 §-ának módosítása révén megjelenő differenciálási lehetőséget azonban, ahogyan azt a tervezetnél is kifogásoltuk továbbra sem tartjuk erre megfelelő megoldásnak.

A módosítással megjelenő differenciálási lehetőség számos pedagógust megfoszthat a béremelés korábban jogszabályban garantált részletétől. Szakmai álláspontunk szerint továbbá:

-          negatív munkahelyi klímát eredményezhet, hiszen jutalmazásra csak valakinek az elmarasztalása esetén van lehetőség,

-          károsan hat a jutalom motiváló hatására, és feszültségeket szülhet a nevelőtestületen belül,

-          megszünteti a munkáltatótól és munkahelytől független, jogszabály által biztosított, munkakörhöz kötött garantált illetményt.

Ezen felül az eltérő illetményalap meghatározásához kapcsolódó – az intézményvezető szándékától függetlenül kötelezően előírt, a minősítés, a tanfelügyelet és az önértékelés mellett megalkotandó - újabb értékelési rendszer véleményünk szerint a megadott szempontokkal a pedagógiai munkától idegen, az intézmények számára pedig további súlyos adminisztratív és munkaterhet jelent.

Ahogy korábban is tettük, kérjük a módosítás visszavonását, és a jogszabályok által eddig is leírt, elméletben már létező jutalmazási és differenciálási lehetőségek költségvetési hátterének biztosítását.

Emellett az NPK honlapján közzéteszünk egy mintát, segítséget adva az intézményeknek értékelési rendszerük elkészítéséhez.

http://www.nemzetipedkar.hu/uploads/tudaster/pdf/rt%C3%A9kel%C3%A9si%20rendszer%20minta%20az%20Nkt.%2065.%C2%A7%20(1a)%20bekezd%C3%A9shez.pdf

 

Tovább Olvasom

Ember és Természet tagozati konferencia

Kedves Kollégák!

2017 augusztus 29-én megrendezésre került az Ember és Természet tagozat szakmai konferenciája.
Az eseményen előadóként tisztelhettük többek között: Könczey Rékát, Dr. Szabó Máriát és Nagyné Horváth Emíliát.

A rendezvényen levetített előadásokat a honlapon, a Tudástér, Előadások, PPT menüpont alatt tölthetők le.

Tovább Olvasom

TANULMÁNYI VERSENYEK - A Nemzeti Pedagógus Kar Ember és Természet tagozatának kérése

 

A Nemzeti Pedagógus Kar a 2014 évi megalakulásától kezdve szorgalmazza, hogy a tanulmányi versenyek rendszerét át kell tekinteni és meg kell határozni, hogy felmenő rendszerben melyek legyenek azok a tantárgyankénti országos rendszerű versenyek, amelyek a tanulók számára a helyi fordulóktól kezdve az országos döntőkig ingyenes részvételt biztosítanak a nevezéstől, az utazáson át, a felmerülő szállás és étkezési költségig. Ez sajnos azóta sem történt meg, és a tanév rendje rendeletben továbbra is csak az OKTV az, amelyre biztosítottak a feltételek. Ez azt eredményezi, hogy a szegényebb családok gyermekei véleményünk szerint nem kapják meg ugyanazt az esélyt, hiszen nem garantált számukra a részvétel fedezete. Kétségtelen, hogy vannak olyan tankerületek, amelyek részben támogatnak más versenyeket is, de mégis azt gondoljuk, hogy hosszabb távon sokkal biztonságosabb és tervezhetőbb körülményeket kell kialakítani.

Ehhez az általános kérésünkhöz csatlakozott a Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet tagozata, amely az augusztus végi konferenciáján a következő kérést fogalmazta meg, és kérte, hogy juttassuk el az EMMI Oktatási Államtitkárságához.

 

A Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet tagozatának kérése

 

Vitathatatlan, hogy a 21. század emberének a személyes önmegvalósításához, fejlődéséhez, boldogulásához szüksége van az alapvető kompetenciákra a természet- és műszaki tudományok terén.

A biológia, kémia és fizika tantárgyak megszerettetésében, eredményes oktatásában nagy szerepe van a különböző tanulmányi versenyeknek. Hazánkban több évtizede kerülnek megrendezésre a következő, hagyományos természettudományi versenyek:

Öveges József Kárpát-medencei Fizikaverseny (27 éves) 

Mikola Sándor Országos Középiskolai Tehetségkutató Fizikaverseny (37 éves)

Hevesy György Kárpát-medencei Kémia Verseny (29 éves)

Irinyi János Országos Középiskolai Kémia Verseny (50 éves)

Kaán Károly XXV. Országos Természet- és Környezetismereti verseny (26 éves)

Herman Ottó Kárpát-medencei Biológia Verseny (28 éves)

Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny (40 éves)

2006-ig az illetékes minisztériumok szakmailag, anyagilag támogatták ezeket a versenyeket. Jelenleg a Nemzeti Tehetség Programban lehet pályázni a versenyek megrendezésére.  A pályázati pénz azonban évről évre változik, s az elnyert összegek nem fedezik a tényleges költségeket. Így egyre nehezebb helyzetben vannak a versenyt szervező, lelkes kollégák és a nevezni akaró intézmények és tanulók.

A tehetséggondozás klasszikus területei, eszközei ezek a versenyek. Kiváló lehetőség a tehetségek felkutatására, hiszen minden olyan diák jelentkezik ezekre, aki érdeklődik a fizika, kémia és biológia iránt, s közöttük ott rejlenek az igazi, nagy tehetségek is. Itt több ezer gyermekről van szó. Mindegyik verseny 3 fordulós, az első fordulóban tehát minden olyan általános és középiskolai tanuló elindul, aki egy kicsit is szereti a természettudományokat. Ezt érdemes kihasználni!

A versenyek komplexek, hiszen a tananyagon túl kísérleteznek, terepgyakorlatokon vesznek részt, valamint előadásokat tartanak a diákok, melyekben bemutatják kutatómunkájukat. Olyan kompetenciákat fejlesztenek, amelyek nem csak a későbbi tanulmányaik során, hanem a mindennapi életben, a munka világában is szükségesek, így az innovatív gondolkodás, csoportmunkában való tevékenykedés, szociális kompetencia, kommunikációs készségek, környezettudatosság, egészséges életmódra való igény.

Az EMMI tanulmányi területen jelenleg csak azt OKTV-ket támogatja. Érhetetlen, hogy ezeket a versenyeket, amelyek az OKTV „előszobáinak” számítnak, miért nem. Hiszen egy jó „hermanosból” lesz a sikeres „kitaibeles”, s belőle az OKTV döntős. S belőle majd kiváló orvos, agykutató, és így tovább. Ez a tapasztalatunk évtizedek óta. S ez egyben bizonyítja, hogy szakmailag színvonalas versenyekről van szó. Véleményünk szerint, ha azt szeretnénk, hogy a jövőben is legyenek kiváló, innovatív, hozzáértő természettudósaink, orvosaink, mérnökeink, ez a pénz a legjobb befektetés egy ország számára.

A Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet szakmai tagozatának kérése, hogy a minisztérium a jövő tanévtől kezdve támogassa szakmailag és anyagilag egyaránt ezeket a nagy hagyományokkal rendelkező természettudományos versenyeket. Ismét legyen méltó helye a versenyek rangsorában a fent említett fizika, kémia és biológia megmérettetéseknek, s a szervezőknek ne a pénz előkerítésére kelljen energiát fordítani, hanem továbbra is a színvonalas szakmai munkára.

 

 

Budapest, 2017. augusztus 29.                                                                NPK Ember és természet szakmai tagozat

Tovább Olvasom

Óvodai tagozat szakmai konferenciája

Kedves Kollégák!

2017 augusztus 31-én megrendezésre került a Nemzeti Pedagógus Kar Óvodai tagozatának 2017/2018. nevelési év nyitó szakmai konferenciáját melynek címe: "Az értékelés helye és szerepe a gyermek óvodai fejlődésében"

A rendezvényen elhangzott előadásokat: a Nemzeti Pedagógus Kar honlapján, Tudástér,  Előadások, PPT fül alatt tölthetők le.

Tovább Olvasom

NYILATKOZAT A Nemzeti Pedagógus Kar nyilatkozata a Fejlesztő-, és gyógypedagógia tagozat egyetértésével

 

Javaslat a gyógypedagógiai oktatási intézményeknél dolgozók, valamint az intézményvezetők pótlékának megállapítására


A pedagógusok nagy megelégedéssel fogadták, hogy a Klebelsberg Központhoz tartozó intézményekben, hogy a pótlékok irányadó mértéke a jogszabályban meghatározott középértéken lett meghatározva, mely lehetőséget ad az intézményvezetőknek, hogy a kimagasló munkát végző alkalmazottaiknál elismerjék a többlet teljesítményt.

 

A Nemzeti Pedagógus Karhoz érkezett jelzések alapján szeretnénk felhívni a döntéshozók figyelmét, a gyógypedagógiai intézmények működését is veszélyeztető problémára, amely folyamatosan újra generálja a gyógypedagógus hiányt és erősíti a szakemberek elvándorlását a területről.

 

1.     A fent jelzett pozitív változás a gyógypedagógiai pótlékot nem érintette, azt továbbra is alapértéken tervezhetik az intézmények, pedig ezen a területen dolgozó gyógypedagógusoktól egyre több és szerteágazóbb feladatokat várnak el a munkaadók:  

 

a.     Fokozott fizikai és pszichés megterhelést jelent a gyógypedagógusok számára, hogy erre a területre koncentrálódik a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése-oktatása.

b.     A gyógypedagógus folyamatosan nyolc szakirányon, több intézménytípus (óvoda, fejlesztő nevelés, oktatás, általános iskola, szakiskola, készségfejlesztő iskola) szerint szükséges, hogy tudását szélesítse, a tanulói összetétel alapján – hiszen végzettségük minden műveltségi területre szól alapfoktól akár a középfok 10. osztályáig.

 

c.     A gyógypedagógiai óvodákban nincs osztályfőnöki / csoportvezetői pótlék, pedig ezen a területen is a gyerekek ugyanolyan szakmai munkát, komoly egyéni odafigyelést igényelnek, mint az általános iskolai, szakiskolai v. készségfejlesztő iskolás társaik.

 

d.     A nevelő-oktató munka mellett a gyógypedagógusok részt vállalnak az oktató - nevelői munkához közvetlenül nem köthető egészségügyi ellátásban is – pl. a tanulók egészségi állapotának megfelelő segítségnyújtás az oktatás folyamatában, gyógyszerszedésének biztosítása napközben. A tanulók egészségi állapota miatt sok plusz odafigyelést igényelnek pl.: az epilepszia, az evési zavarok, rendellenességek, a különböző pszichiátriai megbetegedések gyakori előfordulása miatt.

 

e.     A nevelő munka egyre hangsúlyosabbá válik, ugyanakkor egyre nehezebb körülmények között: az utóbbi években megszaporodott azoknak a tanulóknak a száma, akik súlyos pszichiátriai problémákkal kerülnek az integrációból a gyógypedagógiai nevelést, oktatást végző iskolákba.


 Ezek a tanulók nem „tipikus” értelmi fogyatékosok, társaikkal szemben nem elfogadók, aszociális, antiszociális viselkedés jellemzi őket. Mindez nagyban hozzájárul, ahhoz, hogy a pályakezdő gyógypedagógusok nem iskolai keretek között képzelik el gyógypedagógiai tevékenységüket.

 

f.      Nagy az elfordulás a pályától a feladat nehézsége, szerteágazósága miatt és egyre többen választják az egyéni fejlesztéseket preferáló munkalehetőségeket.

 

g.     Sajnos egyre többen távoznak külföldre is, mivel nemzetközi megítélésben magasabb presztízsű tudás a gyógypedagógiai szaktudás és anyagi elismertsége is nagyobb.

 

 

Véleményünk szerint, a középértéken tervezhető gyógypedagógiai pótlék vonzóbbá tehetné, segíthetné a gyógypedagógusi szakmaválasztást, tükrözné a hivatás értékét és lehetőséget adna az intézményvezetőknek a többletfeladat elismerésére is.

 

 

2.     A vezetői pótlékok megállapításánál nem veszik figyelembe a sajátos nevelési igényű tanulók szorzószámait, valamint azt, hogy az intézményeken belül több feladat ellátása folyik párhuzamosan. Ez hátrányosan érinti a gyógypedagógiai intézményekben intézményvezetői megbízást vállalókat és mellette vezetőként dolgozó helyetteseket, intézménység-vezetőket, tagintézmény-vezetőket.

 

a.     A törvény a csoportok maximális létszámainál helyesen figyelembe veszi, hogy sajátos nevelési igényű gyermekek kisebb létszámú csoportban nevelhetők eredményesen, mely azonban a magasabb vezetői pótlékokat hátrányosan érinti, míg az osztályfőnöki, munkaközösségi pótlékoknál nem tesz ilyen megkülönböztetést.

 

b.     A fentebb említett osztályok létszáma objektíven behatárolja, hogy a kizárólag gyógypedagógiai oktatást, nevelést végző iskolák tanulói létszáma teljes kihasználás mellett sem érheti el az ugyanolyan osztálylétszámmal rendelkező többségi iskolák osztálylétszámát, hiszen ott átlagosan a megengedett osztálylétszám kb. 50%-a a többségi iskolák osztálylétszámának.

 

c.     A szabályzók csak a tanulói létszámot veszik figyelembe a vezetői pótlékok megállapításánál, azt nem, ha több feladatot is ellát az intézmény - lásd.: EGYMI: óvoda, általános iskola, fejlesztő nevelés-oktatás, utazó gyógypedagógiai v. konduktori hálózat, szakiskola, készségfejlesztő iskola.

 

Meglátásunk szerint szükséges lenne a fenti sajátosságok és feladatok elismerése a vezetői pótlék megállapításánál.

Tovább Olvasom

Kérdőív a vezetői életpályával kapcsolatban

Tisztelt Intézményvezető!

Az utóbbi évek közoktatási átalakítása során az köznevelési szervezet legfontosabb szereplőire, az intézményvezetőkre kevesebb figyelem jutott. Az átalakítás homlokterébe egyfelől a pedagógus működése (lásd életpálya, tanfelügyelet, minősítés), másfelől az oktatási rendszer átalakítása (központi fenntartás és működtetés) került, vagyis mikro- és makroszinten igyekeztek pozitív változásokat hozni a magyar köznevelésbe. Ugyanakkor a középső szintre, az oktatási intézményekre, mint szervezetekre csak az elvárások szintjén (tanfelügyelet) figyelt az oktatásirányítás. 

Az intézményvezetőket joggal nevezhetjük az átalakítás veszteseinek, hiszen míg egyfelől feladataik csak részben csökkentek, nagyobb részt inkább nőttek, addig a pedagógus életpálya bevezetésével helyzetük és relatív bérpozíciójuk romlott. A minősítésük nem vezetői feladataik mentén történt, pótlékaik nem kompenzálják a feladataikkal járó többletterheket és felelősséget. 2017 őszén az általános reálbér-emelkedés valamint a pedagógusok pótlékemelései csak tovább mélyítik a problémát.

Az NPK Országos Elnöksége azt kéri a Kar Intézményvezetői tagozatától, hogy dolgozzon ki egy javaslatot, az iskolavezetői munka szerepének és jelentőségének megfelelő elismeréséről, amit a döntéshozók elé terjeszthet.A javaslat legfőbb elemei a következők: az intézményvezető megfelelő helye az életpálya-rendszerben, az intézményvezetői karrier-pálya kialakítása, az intézményvezetők méltányos és arányos pótlékrendszerének megállapítása. 

Kérjük, hogy a mellékelt kérdésekre adott válaszaival segítse javaslatunk kidolgozását!Természetesen mindenkitől szívesen fogadunk szöveges javaslatokat is.

A Kar kiemelten támaszkodott eddig is az intézményvezetők véleményére. Javaslataink képviseletét, érdekérvényesítő képességünket nagyban erősítené, ha az intézményvezetők minél szélesebb körének véleményét megismerhetnénk, és dokumentált mértékű támogatását bírnánk. Levelünkhöz mellékelünk egy Csatlakozó nyilatkozatot, kérjük, ha egyetértenek törekvéseinkkel és céljainkkal, lépjenek be a Intézményvezetői tagozatba, hogy véleményük még hatékonyabban eljusson a döntések előkészítőihez és a döntéshozókhoz! Segítségüket, véleményüket, támogatásukat előre is köszönjük.

A kérdőív értékelése az alábbi linkre kattintva végezhető el:
https://unipoll.hu/Survey.aspx?surveyid=142062563&lng=hu-HU

 

Tovább Olvasom