Az idei http://Women of the Year – Glamourdíjátadó gála szervezői az offline olvasás népszerűsítését tűzték zászlójukra, ráadásul Az év hősnői kategória győztesei az http://A United Way Magyarország kapta a GLAMOUR Women of the Year Az év hősnői díjat, olvasd el beszédüket – Glamourtagjai lettek, amely szervezet a gyermekek értő olvasási készségének fejlesztését tartja a legégetőbb feladatának. A győztesekkel a helyszínen készítettünk interjút.
Mit jelent nektek, hogy elnyertétek a GLAMOUR Az év hősnői kategória díját? Nagy Andrea, ügyvezető igazgató: Jólesik, hogy bár a háttérben dolgozunk, a GLAMOUR hősnőknek kijáró díjjal jutalmazta a gyermekekért nap mint nap végzett munkánkat. Megtiszteltetés ez a díj, amiért nagyon hálásak vagyunk.
Kállay Rita, kommunikációs menedzser: Régóta dolgozom a civilszférában, így jól tudom, mennyire kevés elismerés jut ennek a szektornak, pedig a civil szervezetek rengeteget tesznek azért, hogy az égető társadalmi problémák láthatók legyenek, közreműködve azok megoldásában is – teszik mindezt úgy, hogy az elismerést számukra általában a kedvezményezettek életében történő pozitív változás jelenti. Ez a díj különleges, nem várt elismerése a munkánknak.
Fő célkitűzésetek a gyermekek olvasási készségének fejlesztése. Miért tartjátok elengedhetetlennek ez ügyben a cselekvést?
K. R.: Az értő olvasás sokkal több annál, mint amit a tanulók az irodalomórán gyakorolnak. Olvasni tudni kell, de ugyanolyan lényeges, hogy a gyerekek értsék is, amit olvasnak. Elszomorít minket, amikor lépten-nyomon azt halljuk, hogy minek az olvasni tudás, amikor a digitalizáció már ott tart, hogy a mesterséges intelligencia http://mesterséges intelligencia – Glamour – Glamour felolvassa, amit kell. Azok, akik ezt így gondolják, nem veszik figyelembe, hogy az olvasás milyen képességeket és készségeket fejleszt, és a gyerekek idegrendszerére is óriási hatással van. Általa fejlődik a képzelőerő, a problémamegoldó képesség, a kitartás, a kreativitás. És ha mindezekkel nem foglalkozunk, akkor gyakorlatilag humanoid gépekké válunk.
Győrvári Noémi, program- és marketing vezető: Olvasási programunk egy korábbi, pénzügyi ismereteket fejlesztő programunkból nőtte ki magát. Játékkártyákon különböző, a gyerekek részéről döntéseket igénylő feladatok szerepeltek, el kellett tehát olvasni és meg kellett érteni a kártyák szövegeit. Az vettük észre, hogy a részt vevő negyedikesek-ötödikesek nem mindig értették meg a feladatokat, pedig azok kifejezetten egyszerűek voltak – ez a tapasztalás hívta életre azt a szakmai fórumot, ahol a jelenlegi komplex programunk alapjait tettük le.
Andrea az iménti köszönő beszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar gyerekek 26%-a funkcionális analfabéta. A módszeretek miként teszi lehetővé az értő olvasás elsajátítását?
Gy. N.: Munkánk lényege, hogy az értő olvasást játékos formában fejlesszük. A GLAMOUR díja azért is fontos nekünk, mert ritkán van alkalmunk megmutatni, hogyan segítjük a gyerekeket, a munkák elsősorban tantermekben zajlik. Módszereink a pedagógusok által végzett munkán keresztül hasznosulnak, így azokat a módszertanokat keressük, amik az iskolai tantervekbe jól beilleszthetők. Folyamatosan fejlődnek a módszerek is, fáradhatatlanul keressük az új, még nagyobb elérést biztosító megoldásokat.
Titeket is meglepetésként ért a GLAMOUR felajánlása, hogy a GLAMOUR Book új számának teljes bevételét a szervezeteteknek adja. Ennek kapcsán is kérdezném, hogy miként lehet támogatni benneteket?
N. A.: Ez egy nagyon megható gesztus, ami túlmutat a szakmai elismerésen, és hatalmas segítség!
Gy. N.: A civil szervezetek számára a pénzbeli támogatás alapvető, mert támogatói összegekből folytatják a misszióikat, ahogy mi is. Magánszemélyektől és cégektől egyaránt szívesen veszünk adományokat, amelyeket a Főoldal – http://Főoldal – United Way Magyarország weboldalunkon keresztül is eljuttathatnak. Az adományok segítenek finanszírozni a pedagógusképzéseinket és lehetővé teszik, hogy minél több pedagógus részt vehessen ezeken a képzéseken. Minden ősszel megszervezzük a könyvgyűjtő kampányunkat is, ezzel célunk a kortárs gyerekirodalom eljuttatása az iskolai könyvtárokon keresztül a diákokhoz. A könyvgyűjtéshez önkéntesek csatlakozását is várjuk.
Milyen tervekkel indultatok neki az idei évnek?
Kapui Emese, program menedzser: Ebben az évben szintén szeretnénk a kampány többi elemét is megvalósítani: az értő olvasással kapcsolatos edukációs, figyelemfelkeltő tartalmak készítését nagykövetek bevonásával, és oktatást segítő módszertani képzések szervezését a pedagógusoknak. Idén egy új módszertannal egészítjük ki a kínálatot; egy olyan képzést kínálunk, amely az általános iskola felsőseire és a középiskolásokra fókuszál.
Szövegértés- és olvasáskultúra fejlesztő programról van szó, amely nem korlátozódik az irodalomóra keretére, hanem bármelyik tantárgy órájába beépíthető. A diákok a tárgyóra tankönyveivel, olvasásmotivációs technikákat használva gyakorolják a szövegértést az elsajátítandó anyag témájában. Negyedik osztályban ugyan vége van az olvasás mint készség tanításának, de a tapasztalatok szerint ezután is bőven szükség van a szövegértési képesség javítására.
Munkátokat egy ifjúsági olvasási nagykövet, Tóth Maja is segíti, aki szintén itt van a gálán. Hozzá fordulva kérdezem, hogy miként lehet népszerűsíteni az olvasást a fiatalok között?
Tóth Maja, könyves influenszer: Instagram és Facebook oldalaimon könyvajánlókat írok (Maja Könyvajánlói – a szerk.). Saját könyvklubom is van, ahová vendégeket szoktam meghívni. Az első évadban a kedvenc könyveimmel kapcsolatban kértem fel írókat, grafikusokat, velük beszélgettem az olvasás fontosságáról. Ugyanakkor a United Way Magyarország értő olvasás kampányának arca is vagyok. A szervezettel közös kampányvideó-sorozatunkban az utca embereinek tettem fel körkérdéseket az olvasás fontosságáról.
Fotóasszisztens: Aradi Nóra