Az Erikson-díj olyan elismerés, amelyet azok a pedagógusok, szakemberek vagy segítők kapnak, akik munkájuk során kiemelkedő elhivatottsággal képviselik az Eriksoni szemlélet alapelveit: a gyermekközpontú megközelítést, az érzelmi biztonságot, a fejlődés támogatását és az emberi méltóság tiszteletben tartását. A díj célja, hogy felhívja a figyelmet azokra, akik példaértékű módon szolgálják a gyermekek és közösségeik javát – szakmai tudással, szívvel és lélekkel.
Az Ericsson Magyarország 2025-ben 9 kiváló pedagógust díjaz összesen 4.500.000 Ft-tal.
Díjazottak rövid méltatása
Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultura népszerűsítéséért” 2025. évi díjazottjai:
PÁNCZÉL RÓBERT – matematika
Pánczél Róbert 2012 óta a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának matematika-fizika szakos tanára. 2014-ben az ő kezdeményezésére jött létre egy matematikai műhely, amely az iskolán kívüli tanárok és egyetemi hallgatók módszertani együttműködését hivatott elősegíteni. 2015-ben életre hívta a Mitech-szakkört, amely vidéki általános iskolák tanulóinak biztosított tehetséggondozó, népszerűsítő foglalkozásokat. A Covid-járvány idején saját, ingyenes csatornát működtetett Játékmatek néven, ezzel is jelentősen elősegítve a matematika népszerűsítését. A digitális oktatás kihívására reagálva hozta létre matematikai podcastjait, amelyben az érettségi feladatok megoldásainak magyarázataival interaktív módon segítette diákjai felkészülését.
Népszerűsítő tevékenységének fontos területe a Baranya megyei Pí-nap munkájában való aktív részvétel, ő az esemény egyik fő szervezője.
Létrehozott Cisztergő elnevezéssel egy megyei matematikaversenyt, amely mára már országos versennyé szélesedett.
Iskolai matematikatanári tevékenysége az érdeklődés felkeltése és a tehetséggondozás között mozog, az elmúlt tíz évben 25 tehetséggondozó és 22 érettségire előkészítő foglalkozást tartott. Az általa tartott szakkörön részt vevő diákok száma évről évre növekszik, bizonyítva ezzel Pánczél Róbert eredményes népszerűsítő munkáját. Diákjai sikerrel szerepelnek az Abacus és a KöMaL pontversenyein.
Iskolája természettudományos műhelyének lelkes és aktív, innovatív ötletekben gazdag, a matematika iránt rajongó vezetője.
PÁNCZÉL RÓBERT sokirányú és eredményes matematikát népszerűsítő tevékenységének méltó elismerése az Ericsson-díj.
KILIÁN BALÁZSNÉ DR. RAICS KATALIN – fizika
Egy fáradhatatlan, rengeteg ötlettel megáldott, jó értelemben vett fanatikus fizikatanár. A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában 2014-től folyamatosan tart fizika emelt szintű érettségire, tanulmányi versenyekre felkészítő foglalkozásokat. Általános iskolásoknak vezet szakkört, hogy Jéhn János kollégájával közösen kidolgozott, saját tervezésű, készítésű eszközökkel az „Egy dobozban a fizika” programjukkal felkeltsék a 12-13 éves korosztály érdeklődését. A Kutatók Éjszakája keretében a CERNből bejelentkezve, az ő vezetésével ismerkedhettek meg a diákok az részecskegyorsító működésével. Társszerzője az EFOP pályázat keretében kiadott középiskolai munkafüzetnek. Éveken át tartó munkával, pályázatok megnyerésével, akadályok harcos leküzdésével valósította meg a lézerpince projektet, amit az általa nagyon gazdag programúvá tett ankét alkalmával 130 fizikatanár is megcsodálhatott és amelyben saját diákjain túl általános iskolásoknak és pedagógusoknak tart rendszeresen foglalkozásokat lézerfizikából. Kezdettől fogva a diákság tevékenységére számított a létrehozásban és működtetésben: az ötletelésben, a zenélő lépcső kiépítésében, a 3D-s illúziót keltő festésekben és a látogatások alkalmával a tárlatvezetésben.
2023-ban a Pro Progressio Alapítvány Pécsi Eszter Díjában részesült.
KILIÁN BALÁZSNÉ DR. RAICS KATALIN szakmai tevékenységének méltó elismerése az Ericsson-díj.
HIPIK ANGÉLA – digitális kultúra
Hipik Angéla, a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium tanára pedagógiai pályája során következetesen és kreatívan dolgozott azon, hogy a digitális kultúra és az informatika a diákok és a kollégák számára is elérhető, érthető és inspiráló legyen. Munkássága messze túlmutat az iskolai kereteken: blogot vezet Tanári kincsestáram címmel. Számos webináriumot, országos és regionális konferencián tartott előadást, publikációi pedagógiai és technológiai témában is megjelentek. YouTube-csatornákon és a Webuni felületén is hozzáférhető ingyenes tananyagokat kínál, hozzájárulva a pedagógus-társadalom digitális felzárkózásához. Részt vett olyan országos programsorozatokon, mint a Digitális Témahét, a CodeWeek, vagy a Színpadon a tudomány szervezésében, előadóként és koordinátorként is. Sikeres és lelkes pályázó, melynek köszönhetőn új és modern eszközökkel tudta gyarapítani az iskola digitalis eszközparkját, ezzel is segítve az informatika tantárgy magas színtű oktatását. Tevékenységét az innováció, a gyakorlatorientáltság és a közösségi tudásmegosztás jellemzi. Minden diákja biztosan tudja, hogy programot írni pontos utasítások és a lehetséges kimenetek vizsgálata nélkül nem lehetséges.
HIPIK ANGÉLA szakmai tevékenységének méltó elismerése az Ericsson-díj.
Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra tehetségeinek gondozásáért” 2025-ös díjazottjai:
ÁRKI TAMÁS – matematika
Árki Tamás tanár úr nagy tudományos felkészültséget szerzett a szegedi József Attila Tudományegyetemen. Nemcsak alapos matematikai tudásra tett szert, hanem olyan képességet is kialakított, amely biztosítja, hogy a magas színvonalú matematikai tudását érthetően adja át a tanulóknak és a továbbképzéseken a tanároknak is.
2005-ben került jelenlegi munkahelyére a győri Révai Miklós Gimnáziumba, ahol immár 20 éve tanít. Iskolájának munkaközössége hamar megismerte matematikai tehetségét és jóindulatú, munkabíró személyiségét, ezért néhány év után megválasztotta munkaközösség-vezetőnek. Árki Tamás országosan is elismert és megbecsült matematikatanárrá vált, akinek tanítványai kiemelkedő sikereket értek el a különféle országos és nemzetközi matematikaversenyeken, de tanítványainak nevezhetjük azt a több száz vidéki tanulót is, akik az Erdős Pál Matematika Tehetséggondozó Iskola foglalkozásain az ő segítségével pillanthatnak bele a matematika egy-egy érdekes részterületébe.
2019-től a matematika OKTV I. kategóriája versenybizottságának tagja, 2022-től elnöke. A versenybizottság munkáját nagy hozzáértéssel irányítja, feladatokat tűz ki a versenyen, aktívan részt vesz a versenydolgozatok javításában.
Tehetséggondozó és tehetségkutató munkájának egyik fontos eleme, hogy a Révai Miklós Gimnáziumban 2005 óta tart matematika szakköröket a 7.-12. évfolyamig. Itt számos kiváló matematika versenyző nevelésében vett részt. Nem csak szakkörökön, hanem egyénileg is foglalkozik a tehetséges tanulókkal, akiket egyénre szabott feladatokkal, pályázatokkal, különböző szakmai programokon való részvétellel, és számos eszmecserével támogat.
Szerteágazó és kivételesen sikeres tevékenységét számos díjjal ismerték el az évek során:
- Graphisoft-díj (2013)
- Bonis Bona, a Nemzet Tehetségeiért (2014)
- Miniszteri oklevél (2015, 2016)
- Pólya György-díj (2015, 2019)
- Kiváló Versenyfelkészítő díj (2020)
- Reményi Díj (2022)
Árki Tamás tanár úr eredményes tehetséggondozó munkájának méltó elismerése az Ericsson-díj.
STELLER GÁBOR – matematika
Steller Gábor 2010 óta az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziumában tanít, jelenleg vezetőtanárként. Az intézmény gyakorlóiskolai és tehetséggondozó programjához kapcsolódva mentorpedagógus szakon a Szegedi Tudományegyetemen tanult, valamint a tehetségazonosítást támogató online mérések feldolgozásában szerzett tapasztalatot.
A MaMut, az EGMO, a Repülő Iskola program táboraiban évközi évfolyam szerinti vagy tematikus foglalkozásain a legmagasabb szintű tehetséggondozást és tehetségsegítést valósítja meg. A versenyek előtti jó hangulatú együttműködést tartja az egyik fontos felkészülési lépésnek.
Diákjai a különféle versenyeken kimagasló sikereket értek el. Tehetséggondozó, versenyfelkészítő munkáját tanórán és órák után is differenciáltan végzi, minden diákjával megismerteti az együttműködésen alapuló tanulás élményét. A 8.-10. évfolyamokon tehetséggondozó foglalkozást tart, a 120-150 főt megmozgató iskolai MaCsek vetélkedő tartalmi és informatikai hátterét készíti elő.
Tudását, a szabályozók naprakész ismereten alapuló véleményét, emelt szintű érettségire, versenyekre felkészítő „A-Z” feladatsorait tágabb körben megosztja. A felfedeztető matematikatanítás módszerének híveként részt vesz az MTA-Rényi Intézet kutatócsoportjának munkájában.
Tehetséggondozó tevékenysége során több versenyfelkészítő kiadványt lektorált.
STELLER GÁBOR tanár úr eredményes tehetséggondozó munkáját méltó képpen ismeri el az Ericsson-díj.
BERKES-SINKA MÁRTA – fizika
BERKES-SINKA MÁRTA személyében egy olyan kivételes pedagógust ismerhetünk meg, aki biológia–fizika–informatika szakos tanárként 2016 óta meghatározó alakja az Egri Dobó István Gimnázium tantestületének. Tanári munkáját a tehetség felismerése, tudatos fejlesztése és a diákok hosszú távú támogatása határozza meg. Diákjai számos tanulmányi versenyen szerepelnek sikeresen fizikából tanárnő felkészítésével.
Tanárnő rendkívüli szakmai éleslátással ismeri fel tanítványai egyéni képességeit. Már a korai szakaszban képes azonosítani a kiemelkedő természettudományos és informatikai érdeklődést, és ezekre építve személyre szabott fejlesztést, mentorálást biztosít a diákok számára. Tehetséggondozó tevékenysége nemcsak a versenyfelkészítésre korlátozódik: diákjaiban önálló gondolkodásra, kíváncsiságra és kreativitásra ösztönöz, miközben egy támogató közösségi közeget is biztosít számukra.
Hetedik évfolyamtól kezdve vezet szakköröket, versenyfelkészítő csoportokat fizikából. Célja, hogy a diákok megtalálják saját kérdéseiket, és megtanulják a tudományos gondolkodás alapjait. Tanítványai évről évre kiemelkedően szerepelnek országos versenyeken, volt olyan tanítványa, aki csillagászati olimpiai kerettag volt.
Minden tanévben tanórán kívül több versenyfelkészítő szakkört is tart.
A tanárnő résztvesz a Mátrai Tibor Heves Vármegyei Fizikaverseny lebonyolításában valamint az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Heves Vármegyei Csoportjának elnöke.
2016 óta a gimnáziumi Természettudományos Önképzőkör vezető tanára.
Célja, hogy diákjai testközelből ismerjék meg a tudományos kutatás világát, személyes példaképeket találjanak, s akár mentorokat is kapjanak pályájuk indításához.
BERKES-SINKA MÁRTA tanárnő elkötelezett, inspiráló személyisége, valamint a tehetséggondozás terén végzett példaértékű munkája alapján méltó kezekbe kerül az Ericsson-díj.
KIS TAMÁS – fizika
Gyakorlatilag kezdő tanár kora óta tart feladatmegoldó szakköröket iskoláiban, hogy ezzel versenyképessé tegye kicsiny iskolája diákjait legalább megyei szinten. Oktatási anyagainak kidolgozásába is bevonja őket, melynek során fizika szaktárgyi tudásuk mellett informatikai, elektrotechnikai kompetenciáikat is felhasználja és fejleszti. A tenki Szent Imre Katolikus Általános Iskolában ettől a tanévtől csillagászat szakkört is tart, melynek pl. a kétévente megrendezendő Kulin György Versenyen is lehet hasznosulása.
Tehetséggondozáshoz való hozzájárulása ugyanakkor az iskola falain kívül még jelentősebb, a fizikával mélyebben foglalkozó diákok és tanárok széles körében hasznosul.
Súlyos látásproblémái miatt az iskoláján, városán kívüli rendezvényeken való részvétele nehezített. Ennek ellenére a 2021. évi váci Fizikatanári Ankéton részt vett, s „Komplex magfizikai oktatócsomag – az interneten” című műhelyfoglalkozásával III. díjat nyert.
Az oktatócsomag a Magyar Nukleáris Társaság 2022. évi pályázatán I. díjat nyert.
Tagja a Mikola Sándor Fizikaverseny versenybizottságának, melynek keretében 2021. óta feladatokat tűz ki minden fordulóban. A KöMaL-ban 15 feladatát tűzték ki az utóbbi 5 és fél évben.
A Földi János Országos Természettudományi Versenyt a 3. és 8. osztály közötti korosztálynak 2013-tól, idén már 12. alkalommal szervezi meg.
Tanár úr munkásságát már számos díjjal ismerték el: MOL MesterM-díjat kapott 2012-ben, Tiszáninneni Református Egyházkerület tanári díjat 2019-ben, BME alapítványának Pro Progressio díjat 2019-ben, Heves Város Önkormányzata által alapított „Közszolgálatért-díjat” 2020-ban és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat „Mikola Sándor díját” 2022-ben.
Kreatívan megalkotott kísérleti eszközei, együttműködése diákjaival és színes előadói stílusa is figyelemre méltó. A Mikola Verseny és a KöMaL feladatkitűzői között a legfiatalabbak közé tartozik, különösen a gyakorló tanárok között: a jelen mellett ő a jövőt is jelenti.
KIS TAMÁS eredményes tehetséggondozó és szerteágazó szakmai tevékenységének elismeréseként érdemes az Ericsson-díjra.
BORBÁSNÉ PENKE JUDIT – digitális kultúra
Borbásné Penke Judit több mint két évtizede végez magas színvonalú pedagógiai és tehetséggondozó munkát az informatika területén, jelenleg a Szent István Gimnázium tanáraként. 10 éve aktív és lelkes tagja a nevelőtestületnek. Informatika, digitális kultúra tanári munkássága példaértékű, hiszen szakmai kavlitását bizonyítják diákjai minden évben elért kimagasló eredményei az országos és nemzetközi versenyeken. Több tanéven keresztül biztosította diákjainak a versenyfelkészítést úgy, hogy közben a programozás, algoritmikus gondolkodás és problémamegoldás iránti érdeklődésüket is elmélyítette. A tehetséggondozás során a differenciált oktatást valósít meg, ahol minden diák saját képességeihez igazodva sajátíthatja el az új ismereteket. A kezdetektől fogva kiemelt célja, hogy tanítványai felismerjék tehetségüket és arra ösztönzi őket, hogy részt vegyenek informatikai versenyeken. Diákjai tisztelik és szeretik szakmai tudása mellett emberséges pedagógusi oldalát, megértő és támogató nevelői munkáját. Emellett kollégái körében is elismert és aktív szakmai személyiség, aki rendszeres résztvevője a pedagógiai megújulásnak. Munkáját 2021-ben Pro Progressio Tanári Díjjal ismerték el.
BORBÁSNÉ PENKE JUDIT kimagasló, diákok sorsát meghatározó eredményes tehetséggondozó munkáját méltó képpen ismeri el az Ericsson-díj.
KISS RÓBERT – digitális kultúra
A közoktatásban a robotika oktatás, robotprogramozás egyik első hazai kezdeményezője. A Kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumban 2009-ben kezdte el a robotika oktatást MINDSTORMS robotokkal előszőr szakköri, majd tanórai keretek között. A cél az algoritmikus gondolkodás és a műszaki kompetenciák fejlesztése volt. A robotika szakkörökön a tehetséges diákokkal a robotprogramozás tanulása mellett évente 2-3 alkalommal robotika kutatási projekteket dolgoznak ki elsősorban nemzetközi versenykoncepciókhoz kapcsolódva. A mobilrobotok oktatási használatát megkönnyítendő három digitális könyvet és egy elektronikus példatárat írt, amely azóta is használatban van és az eszköz legteljesebb magyarnyelvű leírása. Az oktatási robotok országos elterjedését és megismerését támogatandó 2010-ben elandított egy országos versenysorozatot, Robotprogramozó Országos Csapatverseny (ROCS) néven, amelyet idén már a 15. alkalommal rendeznek meg. 2017-ben szervezett egy robotika konferenciát, az országban elsőként, “Robotika óvodától az egyetemig” címmel, ami nagy lökést adott a hazai robotika oktatásnak. 2018-ban eredményei elismeréseként felkérték a világ legnagyobb középiskolai robotika versenyének a World Robot Olympiad nemzetközi versenyfeladatsorainak az elkészítésére. A 2019-ben Magyarországon rendezett világbajnoki döntőn három kategóriában számos nyelvre lefordítva ezeket a feladatsorokat használták. 2021-től az Országos Programozó Verseny feladatírója és főszervezője. Tanár úr odaadása, szakmai hozzáértése és türelme minden diákjára óriási hatással van. Nemcsak a technikai tudás átadására koncentrál, hanem diákjai önállóságának, problémamegoldó készségének és csapatmunkájának fejleztésére is. Ez a versenyeken és a mindennapi életben is hasznos készségeket biztosít számukra. Személye és szaktudása vitathatatlanul inspiráló a fiatalok körében.
KISS RÓBERT hosszú évek óta elkötelezetten és magas színvonalon végzett tehetséggondozó munkáját méltó képpen ismeri el az Ericsson-díj.
Zárógondolat:
Az Erikson-díj nemcsak elismerés, hanem megerősítés is: annak a hitnek a visszaigazolása, hogy az emberközpontú nevelés, az odafigyelés, a türelem és az együttérzés ma is értéket képvisel. Azok, akik e díjat elnyerik, nemcsak munkájukkal, hanem személyes példájukkal is formálják a jövőt.