- november 3-án 14 óra kezdettel tartotta az NPK JNSZ vármegye területi elnöksége a szakmai programját, ahol 70 pedagógus vett részt.
A konferencia témái: előadás az oktatási rendszer felkészítése a mesterséges intelligencia hatásaira, ezt követően az iskolák jó gyakorlatai következtek az MI témában, valamint egy jó gyakorlatot hallhattunk a pedagógusok teljesítményértékeléséről.
Hegyiné Mladoniczki Éva, NPK JNSZ vármegye területi elnök köszöntötte a résztvevőket, majd bemutatta a Nemzeti Pedagógus Kar 2025/26. évi választási rendszerét, a határidőkkel együtt. A prezentációban elhangzott, mely területeken ért el jelentős eredményeket az NPK, mint a pedagógusok szakmai szervezete. Elnök asszony kérte a jelenlévőket, az intézmények vezetőit, biztassák a pedagógusokat, hogy jelöltessék magukat a választáson.
Ezt követően Czeglédi Karolina, a Szandaszőlősi Általános Iskola főigazgató-helyettese mutatta be az iskola pedagógus teljesítményértékelését, kiemelte azokat az elemeket, melyeket a bevezetés éve után korrigáltak, figyelembe véve az első év tapasztalatait. Végig vezette az egész folyamatot, mely a PDCA logika elveire épült. Kiemelte, hogy a nevelőtestület tevékenyen részt vett a munkában.
A következő előadó Csizmadia Tamás, a Makronóm Intézet szenior tanácsadója volt, aki Előre, ne hátra! Az oktatási rendszer felkészítése a mesterséges intelligencia hatásaira címmel tartott előadást.
Előadásában beszélt a technológiai fogalmak markereiről, a tőkekoncentrációról, a globális inflációról és a munkaerő-piaci átalakulásról. A mostani években a 4. ipari forradalomban vagyunk, ahol meghatározó markerek a dollár értékvesztése, a szupergazdagok vagyona, valamint az USA munkanélküliségének a növekedése is.
Ezt követően bemutatta a hallgatóságnak azokat a kritikus adatokat, melyek a munkaerő-piacon jelentkeztek, így az MI új lehetőségként jelenik meg.
Bemutatta a kutatásuk eredményeire támaszkodva a magyarországi oktatási rendszer problémáit: NAT2020 – nincs benne MI, nincs MI stratégia az oktatásban.
Javaslatokat is megfogalmaztak a kutatásukban: például legyen MI elem minden tantárgyban.
Az előadás után 3 iskola jógyakorlatot mutatott be a tanítási órákon az MI használatáról.
Elsőként Szakali Gábor, a Tószegi Általános Iskola igazgatóhelyettese szemléletesen mutatta be, hogyan alkalmazza az MI-t a gyakorlatban, láthattunk példát óravázlat készítésre, kiemelte a tanári munkában ehhez kapcsolódóan az időt, melyből a legkevesebb van a tanároknak.
Krutilla János, Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára példaként hozta fel, és mutatta be, hogy az MI akár tarhonyát is tud ültetni, sőt képen be is tudja mutatni.
Nyíri Csaba, a Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola főigazgató-helyettese sok-sok példát mutatott a hallgatóságnak az MI napi gyakorlatban történő alkalmazására. Előadásában bemutatta azokat az alkalmazásokat, amelyeket leginkább használ a mindennapokban.
Mindhárom jógyakorlatot bemutató előadó felhívta a résztvevők figyelmét az adatvédelemre, a szerzői jogokra, illetve arra, hogy mindig ellenőrizni kell azt, amit elkészít az MI. Kiemelték a kritikai gondolkodás fejlesztésének fontosságát az MI alkalmazása során.
Vass Zoltán, az NPK JNSZ vármegye területi elnökhelyettes, a Hajnóczy József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium főigazgatója, aki maga is alkalmazza az MI-t a tanítási óráin, stílusosan, MI-vel íratta meg a zárszót.
Nagyon sikeres, izgalmas kérdéseket felvető, mindenképpen elgondolkodtató konferencia volt, mind a TÉR fontosságáról, mind az MI alkalmazásáról, előnyeiről, illetve a még előttünk álló lehetőségekről, ugyanakkor a hatalmas felelősségről is.
A beszámolót Hegyiné Mladoniczki Éva NPK JNSZ vármegye területi elnöke, a fotókat Pesti Péter NPK JNSZ vármegye országos küldöttje készítette.
Fotó saját: NPK
