Ericsson-díj 2024– Idén a matematika és a fizika mellett már a digitális kultúra kiemelkedő tanáregyéniségeit díjazták

Huszonnegyedik alkalommal adta át az Ericsson Magyarország az ország egyik legjelentősebb magánalapítású oktatási díját, a cég kutatás-fejlesztési igazgatósága által alapított Ericsson-díjakat.

Az Ericsson Magyarország székházában megrendezett bensőséges eseményen a középiskolai matematika- és fizikaoktatásban kiemelkedő szerepet vállaló pedagógusok közül kilencen vehették át az Ericsson-díjat. Egy-egy díjazott volt „A matematika, a fizika és a digitális kultúra népszerűsítéséért” és két-két díjazott „A matematika, fizika és digitális kultúra tehetségeinek gondozásáért” kategóriákban. A kor elvárásainak megfelelően idén először került sor a digitális kultúra (informatika) tantárgy jeles tanárainak díjazására is.

A díjakkal 500.000 forint pénzjutalom is járt. Az elismerésben olyan tanárok részesülnek, akik áldozatos, és sokszor az iskola termi elfoglaltságokon túl mutató munkájukkal, generációkkal szerettették meg a legtöbbünk által nehéznek gondolt természettudományokat.

A tanárokat tanítványaik, iskoláik és egyéb oktatási intézmények terjeszthették fel a díjra, a díjazás pedig az Ericsson közoktatási partnerei, a Bolyai János Matematikai Társulat és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Neumann János Neumann János Számítógéptudományi Társaságbírálata, és a MATFUND Alapítvány kuratóriumának jóváhagyása alapján történt. A díjat a legelkötelezettebb, alapszintű oktatásban résztvevő matematikát és fizikát oktató pedagógusok vehették át, akik a „kötelező” tanórákon túl is számos külön foglalkozás alkalmával és egyéb iskolán kívüli tevékenységükkel is segítik diákjaik fejlődését és a tehetséggondozást.

2024-ben Ericsson-díjban részesült tanárok névsora:

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra tehetségeinek gondozásáért” 2024. évi díját matematikából

Thuróczy Erzsébet Emília, a Gödöllői Török Ignác Gimnázium és

Molnár István, a szegedi Gál Ferenc Egyetem tanára kapja.

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra tehetségeinek gondozásáért” 2024. évi díját fizikából

Dr. Nagy Piroska Mária, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Ált. Isk. és Gimnázium és

Horváth Henrietta, a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium tanára kapja.

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra tehetségeinek gondozásáért” 2024. évi díját digitális kultúrából

Csató Endre, a Miskolci Földes Ferenc Gimnázium és

Tassy Gergely, a budapesti Veres Péter Gimnázium tanára kapja.

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra népszerűsítéséért” 2024. évi díját matematikából

Süveges-Szabó Marianna Éva, a budapesti Baár-Madas Református Gimnázium tanára kapja.

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra népszerűsítéséért” 2024. évi díját fizikából

Sinkó Andrea    , a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium tanára kapja.

Az ,,ERICSSON a matematika, fizika és digitális kultúra népszerűsítéséért” 2024. évi díját digitális kultúrából Schmieder László, a budapesti Eötvös József Gimnázium tanára kapja.

Rövid laudációk a díjazottakról

Süveges-Szabó Marianna Éva

A matematikát népszerűsítő iskolai tevékenységére jellemző, hogy elkészítette egy matematika tehetségfejlesztő szakkör és egy tehetségfejlesztő tábor munkatervét, munkahelyein tevékeny részese volt az iskola matematikai munkaterve készítésének. Iskolai, de a saját iskolán túlmutató tevékenysége, hogy a Dunamelléki Református Általános Iskolák matematikaversenyének fő szervezője, az 5. évfolyam feladatainak összeállítója, a dolgozatok javítója.

Népszerűsítő tanári munkájának sikerét diákjainak versenyeredményei is jelzik. A Zrínyi Ilona, Kenguru matematikai tesztversenyeken, de a Varga Tamás, Kalmár László Versenyeken, a Törd a fejed! versenyen, a Medve Matek versenyeken is sikerrel szerepeltek tanítványai.

Szakmai tudására, tapasztalataira, sokoldalú ismereteire a mindennapokban is számíthatnak kollégái. Az iskolai munkában a tervezéstől a megvalósításig minden szinten tevékeny résztvevő. Innovatív kolléga, aki a munkája és a család mellett rendszeresen részt vesz továbbképzéseken. Hivatástudatát kellő derűvel és szeretettel egészíti ki a tanítványaival való foglalkozások, tanítási órák és szakkörök alkalmával. Mindehez járul munkaszeretete, a matematika népszerűsítésének folyamatos előtérbe helyezése és messze az átlag feletti munkabírása.

Sinkó Andrea

Sinkó Andrea a Szombathelyi Kanizsai Dorottya gimnázium matematika és fizika szakos tanára. Elkötelezett híve a természettudományok tanításának. Munkája során és a szabadidejében is folyamatosan azon dolgozik, hogy vonzóbbá és érthetőbbé tegye a diákok számára a természettudományt, azon belül a fizikát. Mindig újabb és újabb módszereket próbál ki, új ötletekkel tölti meg a laborfoglalkozásokat, a tanórákat és a tanórán kívüli foglalkozásokat egyaránt. Az általa kitalált és működtetett Csodák Folyosója nemcsak a természettudomány tagozatos diákok, hanem a külsős érdeklődők számára is nyitva áll a Savaria Karnevál és a Kutatók Éjszakája idején.

Nagy lelkesedéssel tart természettudományt népszerűsítő előadásokat diákoknak, felnőtteknek egyaránt. A Színpadon a természettudomány konferenciákon és a Középiskolai Fizikatanári Ankétokon számos alkalommal tartott előadásokat a fizika különböző területeiről, a fizikának a hétköznapi életben betöltött jelentőségéről, a borkészítéstől egészen a cirkuszi mutatványokig. Különleges könyvéből, amelynek címe Fizika a cirkuszban a cirkuszi mutatványok mögött rejlő fizikai jelenségeket is megismerhetik az érdeklődő olvasók.

Sinkó Andrea tanárként a szórakozva tanulásban hisz, vagyis abban, hogy a megszokottól eltérő, újszerű élményeken keresztül hatékonyabban rögzül a gyerekek fejében a tananyag. Lelkesedésével és elhivatottságával Sinkó Andrea tanárnő kiemelkedően segíti a fizika népszerűsítését hazánkban.

Schmieder László Tamás

1997-től az előző tanévig az V. kerületi Eötvös József Gimnázium matematika-fizika-informatika tanára, az informatika munkaközösség vezetője. A digitális kultúra tantárgy bevezetése Tanár úrnak nagy feladatot, s új lehetőségeket adott. Hozzá köthető a teljes helyi tanterv kidolgozása, az új oktatási forma megálmodása. Számos újszerű feladatot, projektet talált ki az új tantárgyhoz, jól felépített tanegységeket írt a diákok, s kollégák számára.

Az informatika 21. századi lendületét 100%-osan követte, az új lehetőségeket, technikákat megismerte, s ezeket számos formában bemutatta diákjainak. A tanár úr szakkörei és előadásai nagyon népszerűek. A diákok különösen szívesen vettek részt a nyári egyhetes informatikai tanulmányi táborokban is. Rendkívül sokat köszönhet neki az Eötvös József Gimnázium a honlapjukért végzett munkájáért, az iskola belső hálózatának, levelezőrendszerének, a közös meghajtók jó használhatóságának és egyéb háttérmunkák eredményéért. Az iskola teljes eszközparkjának fejlesztéséért is rendkívül sokat tett. Különösen igaz volt ez a Covid-járvány idején, amikor az iskola mind eszközökben, mind tudásban egy hét alatt át tudott állni digitális oktatási formára.

Diákjai kiváló eredményeket értek el a Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Versenyeken, OKTV-ken, a Mikola Sándor fizikaversenyeken.

Schmieder László mindig csendesen, visszahúzódva tevékenykedett. A munkájában elmerülő kollégához ugyanakkor bármikor lehet segítségért menni, minden esetben azonnal rendelkezésre állt. Ezzel a lehetőséggel nem csak a kollégák, de a diákok is éltek, kedvessége bizalmat árasztott mindenkiben. A tanári munka, a jól érthető magyarázatok, az eredményes felkészítés ösztönözte diákjait, hogy a tanár úr szakkörére járjanak, informatikából az emelt szintű felkészítésben vegyenek részt.

Huróczy Erzsébet Emília

1982-től 1990-ig a budapesti Közgazdasági Szakközépiskola, 1990-től 2021-ig a gödöllői Török Ignác Gimnázium matematikatanára volt, 2022-től 2024-ig pedig aktív nyugdíjas tanárként végez versenyfelkészítést a Török Ignác Gimnáziumban. Tehetséggondozó tevékenységének az iskolán túlmutató területére jellemző, hogy a gyakorlatvezető mentortanári szakvizsgájához „A tehetséggondozás időszerű kérdései” címmel írt szakdolgozatot.

Munkaközösségvezetőként segítette kollégái munkáját, a hosszú évek alatt összeállított sok-sok versenyfelkészítő, tehetséggondozó feladatsort megoldásokkal együtt rendszerezve hagyományozta a munkaközösségre, de tehetséggondozó, versenyfelkészítő munkáját a következő tanévben is folytatni fogja.

A versenyfelkészítések mellett több alkalommal szervezett az iskolában „24 órás matematikai programot”, ezt később a „március 14/15 Pí-éjszaka” rendezvénye váltotta fel. Tanítványainak versenyeredményei imponálóak: tesztversenyeken (Zrínyi Ilona és Kenguru) 5 alkalommal lettek 1. díjasok, a nem tesztversenyek közül az Arany Dániel Matematikaversenyen 3-szor volt 1. díjas tanítványa, de a Varga Tamás Versenyen is volt 1. díjasa, az OKTV-n pedig kétszer is kapott 3. díjat tanítványa (és itt nem soroltuk fel azokat a további diákokat, akik az első 10 helyezett közé kerültek).

Tudja, hogy az iskolába sok tehetséges tanuló jár, de azt is, hogy ezeket egyrészt föl is kell fedezni, másrészt csak akkor lesz belőlük igazán tehetség és versenyző, ha van mellettük egy olyan pedagógus, aki időt, energiát nem és figyelmet nem kímélve segíti őket tehetségük kibontakozásában.

Dr. Molnár István

Molnár István a Gál Ferenc Egyetem békéscsabai Gazdasági Karának egyetemi docense, előtte sok éven át tanított középiskolában, 2013-tól 2023-ig (néhány év megszakítással) a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium óraadó matematikatanára volt. A matematika népszerűsítése terén vallott elvei segítik munkáját: azt vallja, hogy a matematika lehet mindenkié, a matematikát lehet szeretni, csak el kell a diákokhoz jutni, a matematikát pedig el kell juttatni hozzájuk. Nem az anyagot tanítja, hanem diákjaival dolgozik együtt, közben tanul is tőlük. Iskolájában előadásokat tart, szakköröket vezet, tanítványait önálló munkára, referátumokra ösztönzi. Motiválja őket a rendszeres feladatmegoldásra és beküldésre (például a KöMaL-feladatokkal kapcsolatban). Felsőoktatási kapcsolatai révén mozgatórugója a Mesterek és tanítványaik sorozatnak, az egyetemi kapcsolatok építője. Jó érzékkel támogatja a tehetségeket, de észreveszi és segíti a támogatásra szorulókat is. 2007 óta a Bolyai János Matematika Társulat tagja, sokáig alelnöke, 2024-től a Békés megyei tagozat elnöke. Szakmai, közéleti népszerűsítő munkája az egyetemi szintre is kiterjed, a Békés megyei Tudományos Testület Matematikai Műhelyének vezetője. Mindezek mellett tagja a matematika OKTV I. kategória versenybizottságának, és elnöke az Arany Dániel Matematikaverseny haladó bizottságának. A Rátz László Vándorgyűléseken szemináriumvezetőként és sikeres előadóként is több alkalommal szerepelt.

Dr. Nagy Piroska Mária

Dr. Nagy Piroska Mária tanári pályáját az ELTE Apáczai Csere János Gimnáziumban kezdte, ahol egy bő évtizedet töltött, majd Dunakeszin a Radnóti Miklós Gimnáziumban folytatta. 2018-tól a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára.

Nem csupán egy tantárgy oktatása az ő célja, hanem a fizika iránti érdeklődés és szenvedély felkeltése, amely számtalan fiatal életútját alakította már eddig is.

Munkája nem áll meg az iskolai falak között. Az általa szerkesztett és gondozott honlap, amely feladatbankot, érettségire való felkészülést segítő anyagokat és versenyekhez szükséges anyagokat tartalmaz, valódi kincs a fizikát tanulók és tanítók számára. A Fazekas fizika honlapjának tartalmai országos szinten is elismertek, és az iskolán kívüli felhasználók, diákok és tanárok egyaránt nagy hasznát veszik. Dr. Nagy Piroska Mária tudását, tapasztalatát és energiáját nemcsak diákjainak, hanem a teljes magyar fizikaközösség számára megosztja, legyen szó szakmai cikkekről, versenyfeladatok megosztásáról, vagy éppen a legújabb kísérleti bemutatókról. Iskolai tehetséggondozó tevékenysége is lenyűgöző. Évente több évfolyam számára hirdet meg szakköröket, készít fel diákokat versenyekre, és kíséri őket szakmai programokra. Pontossága, precizitása és elkötelezettsége példaértékű; a versenyek szervezésében, a szükséges adminisztrációban és a diákok mentorálásában is kiemelkedő. Diákjai közül rendszeresen jutnak többen az OKTV és más országos versenyek döntőjébe, szerepelnek eredményesen az Eötvös-versenyen. Az utóbbi években minden rangos országos versenyen végzett első helyen diákja: 2021-ben a Mikola versenyen, 2022-ben az Öveges József fizikaversenyen, 2023-ban pedig az OKTV-n. Mellettük megszámlálhatatlanul sok diákja jutott a döntőkbe, dobogóra, és többen hoztak érmet európai és nemzetközi olimpiákról. A 2023-as magyar fizika diákolimpiai csapatban 5 főből 3 az ő tanítványa volt. Ugyanolyan lelkesedéssel, energia befektetéssel készíti fel hetedikeseit egy „házi versenyre”, mint végzőseit az OKTV-re.

Dr. Nagy Piroska Mária nem csak tanít – ő inspirál. Minden óráját, minden szakkörét a diákjai valódi megértésére és érdeklődésének felkeltésére építi. Munkájával bebizonyította, hogy a tehetséggondozás nem pusztán a versenyekre való felkészítést jelenti, hanem az egyéni fejlődés, az érdeklődés kibontakoztatását, és az örömteli tanulás lehetőségének megteremtését.

Horváth Henrietta

Horváth Henrietta 14 éven keresztül a barcsi Széchenyi Ferenc Gimnázium, 2010 óta pedig a dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium fizika-kémia szakos tanára, munkaközösségvezető. 2020. januárja óta mestertanár-pedagógus, ennek keretében fizika tantárgygondozói szaktanácsadói feladatokat lát el. Elsődleges feladata, hogy a vármegyében fizikát tanító kollégák munkáját segítse. Pozitív gondolkodásával, jó meglátásaival, javító szándékú véleményével előre mozdítja pl. az Öveges József Kárpát-medencei Fizikaversenyen a tanári konzultációt.

A tanári pályája elejétől kezdve minden évben tartott és tart fizika szakkört, illetve versenyelőkészítőt. Szabadidejében rendszeresen szervez külön foglalkozásokat, ahol a tehetséges diákok mélyebben elmerülhetnek a fizika különböző területeiben.  Az elmúlt 10 évben 9 diákja is dobogós helyen végzett a fizika OKTV, az Öveges, a Mikola, a Jedlik, a Hatvani fizikaversenyeken és KöMaL G pontversenyében. Minden évben a fizika, a kémia és a Bolyai Természettudományi csapatverseny szervezésében is részt vállal iskolájában, amelyeken természetesen nagy számban vesznek részt tanítványaival. Kíséri tanítványait a vármegyei és az országos több napos döntőkre. A tehetséges tanulókat bíztatja a más intézményekben tartott szakkörökön, Diákolimpiai szakkörökön, mérési szakkörökön való részvételre. Ajánlásokat fogalmaz meg a külföldi egyetemekre készülő diákok számára. (A tavalyi évben egy diákja felvételt nyert Oxfordba.)

Bátorítja diákjait, hogy a pályaválasztásuk is olyan szakmára essen, ahol hasznosítani tudják a fizikából megszerzett tudásukat. Motiváló beszélgetésekkel, visszajelzésekkel segíti diákjait, hogy érezzék az elért eredményeik értékét és azt, hogy van helyük a tudományos világban.

Csató Endre

Csató Endre 2007-től a Miskolci Földes Ferenc Gimnázium tanára, 2020-tól igazgatóhelyettese. Korábban 20 éven keresztül a Microsoft konzulense, majd vezető konzulense volt.

Óriási és igen széles spektrumú szakmai ismerettel rendelkezik, hiszen egyéniségéből és csillapíthatatlan érdeklődéséből adódóan folyamatosan képezi magát, nyitott az újdonságokra. Tudását önzetlenül és szeretettel adja át diákjainak, érdeklődő kollégáinak. Szakértelmét gyakorlatba átültetve modernizálja az iskolai szoftveres infrastruktúráját, ezzel egyszerűsítve és rugalmasabbá téve az iskola működését. Széleskörű műveltsége, nyitott, közvetlen személyisége, embersége és nem utolsó-sorban remek humora révén nagyon népszerű diákjai körében. Az a karizmatikus tanáregyéniség, akire a diákok egész életükben emlékezni fognak. Személyisége, munkabírása, türelme példaértékű a tanárok és egyben a diákok előtt is. Igazi elhivatott tanár, ízig- vérig pedagógus, aki a piaci szektor helyett, a tanítást választotta.

Ahogy a Földes Ferenc Gimnáziumban tanítani kezdett, rögtön bekapcsolódott a tehetséggondozásba is, OKTV felkészítő informatika szakköröket indítottak kategorizáltan, ahol ő vitte a programozás szakirányt, amit jelenleg igazgatóhelyettesként is tovább folytat, és szívügyének is tekint. Eredményességét, szakmaiságát nem csak az igazolja, hogy tanítványai magas színvonalú nemzetközi versenyeken is képviselhetik iskolájukat és országunkat (IOI, CEOI, EOI), hanem az is, hogy az évek során szakkörein külsös, nem a Földesbe járó tanulók is megjelentek. Tehetséggondozása nem csak a diákokra, hanem kollégáira is kiterjed (számos belső továbbképzést, előadást tartott) kezdettől fogva, ezzel is hozzájárulva a tehetséggondozás fennmaradásához és az utánpótlás kineveléséhez. Évek óta szervezi a Dusza Árpád Országos Programozói Emlékversenyt. A 2023/2024-es tanévtől a Miskolci Egyetem szakmódszertan oktatója. 2007-től a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei informatika OKTV/Nemes Tihamér regionális versenybizottság vezetője.

Tassy Gergely

A Junior Príma díjas Tassy Gergely 2009-től a békásmegyeri Veres Péter Gimnázium matematikatanára, 2016-tól tanít informatikát, az idei tanévtől igazgatóhelyettesi feladatokat is ellát. Matematikából diákjai tehetséggondozásának köszönhetően eredményesen szerepelnek versenyeken, mely teljesítményért 2022-ben Reményi díjat kapott. Ugyanakkor tanítványai a legkülönbözőbb programozói versenyeken is sikeresek, úgymint az OKTV, Grafikus Programozási Verseny, nemzetközi programozói csapatversenyek, a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia. Eredményei alapján sikeresen elnyerte a KÖBÜKI-ösztöndíjat 2023-ban.

Versenyfelkészítő szakköröket és emelt szintű digitális kultúra érettségire felkészítő foglalkozásokat tart, emellett vezeti a Nemes Tihamér Informatika Verseny és a Logo Verseny (óbudai) regionális versenybizottságát. 2016-tól közreműködik az OKTV és az említett két verseny versenybizottságában is.

Tanóráin mindenkihez megtalálja a megfelelő módszert, diákjaiból képességeiknek megfelelően a legtöbbet hozza ki, ebben kiemelkedő szerepet játszik a tanár úr rendkívüli türelme, segítőkészsége, aprólékos és precíz magyarázataival személyesen követi diákjai fejlődését. Szakmai fejlődésének érdekében önmagát is folyamatosan képzi.

Osztályfőnökként tantárgyi előrehaladásukon túl személyes döntéseikben is igyekszik gondjaira bízott diákjainak tanácsot adni. Rendszeresen szervez kulturális és szabadidős programokat, melynek köszönhetően a kölcsönös bizalmon, szereteten és tiszteleten alapuló rendkívül szoros kapcsolata alakult ki gyerekekkel és szülőkkel egyaránt. Nyugodt, kiegyensúlyozott személyisége, precízsége, segítőkészsége és munkabírása példamutató sokak számára.

http://Ericsson-díj 2024 – YouTube