Gyakorlatorientált, valós élménnyel kapcsolódó oktatást szeretnénk, így lehet figyelmet, koncentrációt nyerni – mondta Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a Sikeres magyar elnökség 2024 – esély az Európai Uniónak című konferencián hétfőn Budapesten.
A miniszter a rendezvény délutáni kerekasztal-beszélgetésén kiemelte: el kell utasítani minden olyan törekvést Brüsszelben, ami az oktatás uniós harmonizálására törekszik.
Értékelése szerint az európai diploma arra való törekvés, hogy összeolvasszák az oktatást, és a nemzeti identitás ne létezzen benne.
Kudarcos az az oktatás, amit Brüsszelből vezérelt szempontrendszer szerint, nemzetállamokon átnyúlva próbálnak koordinálni – hívta fel a figyelmet, hozzátéve: Brüsszelben pont a legfontosabbat, a gyökereket igyekeznek „tudatosan elvagdosni.”
Hankó Balázs hangsúlyozta: különösen fontos szerepe van a Budapesten elfogadott versenyképességi ajánlásnak az innováció szempontjából is, mivel jelenleg a tudományos teljesítmény hanyatlik az unióban, 50 high-tech cégből mindössze 4 található Európában.
Rámutatott arra is, hogy a magyar modell jó példa Európa számára, hiszen itthon sikerült az elmúlt években megduplázni a kutató-fejlesztők számát. Jelenleg Európa második legjobb szakképzése van nálunk, és a világ tizedik legjobb szakképző országra vagyunk – mondta. „Ez olyan irány, amit tovább kell vinnünk” – jelentette ki, hozzátéve: a lényeg a gyakorlatorientált képzési modell.
Hankó Balázs úgy fogalmazott: Európában „sírnak, hogy nem olyan diákok jönnek ki az oktatási rendszerből, akik a gazdaság igényeinek megfelelnek”, mégsem akarnak változtatni.
Szerintünk a szakképzés, a felsőoktatás és a gazdaság szereplői közötti stratégiai partnerség a hívószó – húzta alá, megjegyezve: ennek a felfogásnak köszönhetően Magyarországon 44 százalékkal emelkedett az elmúlt években a műszaki-természettudományos területre felvételiző fiatalok száma.
A miniszter fontosnak nevezte, hogy a felsőoktatásban a modellváltás nemzeti, keresztény értéket őriz, vagyis az adott nemzetállam gazdasági erejével való kapcsolódást teszi lehetővé. „Ez a helyes irány” – rögzítette, hozzátéve: a magyar hallgatók Erasmus-programból való kirázása „nagyon aljas politikai zsarolás.”
Fodor Gábor, a XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója azt hangoztatta: hatalmas siker a magyar elnökség, amely „tartalmat adott egy technikai dolognak.”
„A magyar elnökség képes volt arra, hogy felrázza Európát” – állapította meg, hozzátéve: magyar siker kulcsa, hogy odafigyeltek arra, mi történik a világban.
Szájer József, a Szabad Európa Intézet igazgatója azt mondta: a magyar elnökség „magatartásával, testtartásával, mozgásával és viselkedésével” megmutatta, hogyan kell a problémákat megfogalmazni, eszközöket keresni a megoldásukhoz, és megoldani azokat. Az EU működéséből hiányzik ez a fajta „algoritmus” – vélekedett.
Hozzátette: az Európai Unió súlyos válságban van, de a magyar elnökség példát mutatott arra, hogyan lehetséges politikai célokat kitűzni, és azokat megvalósítani.
FOTÓ: https://kormany.hu/hirek/eu-elnoksegi-konferencia-hanko-balazs-gyakorlatorientalt-valos-elmennyel-kapcsolodo-oktatast-szeretnenk