A nemzet sikerének zálogai azok a tanárok is, akik felfedezik diákjaik tehetségét és segítik őket annak kibontakoztatásában. A Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíj második éve ismeri el az ő áldozatos munkájukat, anyagi és erkölcsi támogatást biztosítva számukra. A program eredményeiről, bővítéséről és jövőbeli terveiről Nagy-Vargha Zsófiával, a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkárával beszélgettünk.
– Miért volt szükség egy ilyen program elindítására?
– A magyar fiatalok tehetsége világszínvonalú, ezt számos tudományos, szakképzési és művészeti versenyen elért eredmény bizonyítja. Ezek mögött a sikerek mögött mindig ott áll egy elhivatott tanár, oktató, aki felismeri és gondozza a tehetséget. Az ösztöndíjjal azt szeretnénk kifejezni, hogy megbecsüljük és arra ösztönözzük őket, hogy továbbra is segítsék diákjaikat a tehetség útján.
– Kik pályázhatnak az ösztöndíjra?
– Azok a középfokú köznevelési és szakképzési intézményekben dolgozó tanárok és oktatók, akik természettudományos vagy a magyar kultúrához kötődő tantárgyakat tanítanak, mint magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, fizika, biológia, kémia, földrajz, informatika (digitális kultúra), ének-zene vagy vizuális kultúra tárgyak. Az idei tanévben már az alapfokú művészeti iskolák oktatói is pályázhattak, illetve Kárpát-medence-szerte mindenki, aki magyar nyelvű oktatásban dolgozik. Így az ösztöndíjasok száma jelentősen megnőtt a tavalyi évhez képest.
– Milyen anyagi támogatást jelent a program a tanárok számára?
– Az ösztöndíj havi nettó 75 ezer forint tíz hónapon keresztül, és négy éven belül két alkalommal is elnyerhető. A program keretösszege 2024-ben 1,575 milliárd forint volt. 2023 óta összesen csaknem kétezer-nyolcszáz tanár részesült a támogatásban, idén pedig 1836-an nyerték el azt.
– Milyen kategóriákban lehetett pályázni?
– Az ösztöndíjra két kategóriában lehetett pályázni. Az „A” komponensre azoknak a tanároknak és oktatóknak a jelentkezését vártuk, akik diákjaikat nemzetközi vagy kiemelt országos versenyeken segítették kiemelkedő eredményhez. Ebben a kategóriában 503-an nyertek támogatást. A „B” komponensre pedig azoknak, akik legalább két éve például szakkörök, tehetségműhelyek megtartásával, mentoráció segítségével foglalkoznak diákjaikkal, kisebb, de országos szintű versenyekre készítették fel őket, itt plusz pontot jelentett egyebek mellett az, ha valaki elvégzett kifejezetten tehetséggondozásra felkészítő továbbképzést. Ebben a kategóriában 1333 tanár részesül ösztöndíjban.
– Említette, hogy a külhonban aktív tehetséggondozó tanárok is pályázhattak az ösztöndíjra. Hány pályázat érkezett innen?
– A Nemzeti Tehetség Program pályázatainál mindig gondolunk a külhoni tehetségekre és az őket támogató szakemberekre is, hiszen a magyar kultúra és oktatás határokon átívelő közösséget jelent. Összesen 136 tanár nyert támogatást, ami a sikeres pályázatok 7,4 százalékát teszi ki. Különösen sok jelentkezés érkezett Kárpátaljáról, de a teljes Kárpát-medencéből pályáztak tanárok, ami azt mutatja, hogy a tehetséggondozás egyetemes nemzeti ügy.
– Milyen sikertörténetek emelhetők ki a programból?
– A váci Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium kiemelkedik az ösztöndíjasok számát tekintve, hiszen 21 oktatójuk, köztük három házaspár is részesül a támogatásban. Ez bizonyítja, hogy a szakképzésben is komoly munka folyik a tehetséggondozás területén. Első helyen a debreceni Tóth Árpád Gimnázium végzett, ami a sikeresen pályázók számát illeti, itt 33-an kapják meg a juttatást tíz hónapon át.
– Hogyan lehet tovább fejleszteni a programot?
– Ahogyan eddig, a jövőben is figyelembe vesszük a szakmai visszajelzéseket, és amennyiben szükséges, a Nemzeti Pedagógus Karral szorosan együttműködve finomhangoljuk a pályázati feltételeket. A pályázati folyamatot már idén is egyszerűsítettük azért, hogy kevesebb adminisztrációs teherrel járjon a pályázás. A Nemzeti Tehetség Program megújult honlapján mindenki naprakész információt találhat a lehetőségekről. Az elkövetkező hetekben pedig országszerte számos iskolába ellátogatunk. Ezeken a találkozásokon is lehetőség van elmondani az észrevételeket. Azt gondolom, hogy a Köbüki Tehetséggondozó Tanári Ösztöndíj egy olyan egyedülálló kezdeményezés, amely a tanárok áldozatos munkáját nemcsak elismeri, hanem segíti is őket abban, hogy tovább folytassák ezt a rendkívül fontos és felelősségteljes, de ugyanakkor nagyon hálás tevékenységet.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
http://Jelentősen nőtt a Köbüki tanári ösztöndíjasok száma | Demokrata