Két nap a jövő szolgálatában: konferencia Egerben a szakképzési reformról és a tehetséggondozás szerepéről

  1. szeptember 29-30-án került sor a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) és a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) közös szakképzési konferenciasorozatának második állomására Egerben, a 2025 áprilisában aláírt stratégiai együttműködési megállapodásban foglaltak alapján. A XXX fő résztvevőt vonzó kétnapos szakmai fórum célja az volt, hogy mérleget vonjon a megújított szakképzési rendszer elmúlt 5 évnyi működéséről, és a figyelem középpontjába emelje a tehetséggondozást, mint a magyar munkaerőpiac és gazdaság jövőjének alapkövét. A konferencia rávilágított arra is, hogy a fiatalok sikeressége egyben a nemzet sikere is, alátámasztva a kormányzati célkitűzést, miszerint a duális képzést választók aránya 2030-ra tízből kilenc főre nőjön.

Az első napon Dr. Pálmai Gergely, a KIM szakképzésért felelős helyettes államtitkára előadásában áttekintette a 2020-ban indított szakképzési reform eredményeit. Kiemelte, hogy a megújult rendszer stabil kereteket teremtett, melynek célja az oktatás és a gazdasági igények összehangolása.
Kiss Zoltán, a Nemzeti Pedagógus Kar országos elnökségi tagja részletes tájékoztatást nyújtott a kar jövőjéről és a 2026. évi NPK-választásokról, hangsúlyozva a pedagógusok szakmai érdekképviseletének fontosságát.
Szaszák Csaba NPK elnökségi tag a tehetséggondozás szakképzésben betöltött stratégiai szerepét emelte ki, melynek célja a diákok egyéni képességeinek maximális kibontakoztatása.
Az első nap szakmai szekciói bemutatták, hogyan épül be a tehetséggondozás a mindennapi pedagógiai gyakorlatba. Bajor Péter, a MATEHETSZ ügyvezető elnöke előadásában részletesen ismertette, hogy a Nemzeti Tehetségprogram hogyan támogatja a tehetséges fiatalok fejlődését az egész országban.
A Heves Vármegyei Szakképzési Centrum (HVSZC) képviselői átfogó képet adtak a helyi jó gyakorlatokról. Milibák-Veres Erika főigazgató a vármegyei szakképzés aktuális helyzetét mutatta be. Kocsis Tiborné (HVSZC Március 15. Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium) az innovációs pedagógia szerepét és a duális képzési koordinációt részletezte mint a tehetséggondozás alappilléreit.
Malácsik Tibor (HVSZC Sárvári Kálmán Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium) a „Szikrából láng” címmel bemutatott jó gyakorlatban ismertette, hogy a projektalapú tanulás, a személyes készségfejlesztés és a célzott versenyfelkészítés hogyan segíti a diákokat a pályaorientációban és az eredményes szereplésben.

A második nap a határon túli és a regionális együttműködés jegyében zajlott.
Szőcs Ildikó, az Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének (RMPSZ) alelnöke részletes áttekintést nyújtott a romániai szakképzési rendszerről és az ottani, határon túli magyar tehetséggondozási gyakorlatokról. Előadásából kiderült, hogy a magyar nyelvű szakképzés Romániában is sikeresen működik, kiemelt szerepet kapva az erdélyi magyar közösség életében.
A konferencia kiemelt eseménye volt a pódiumbeszélgetés, ahol a Heves vármegyei gyárak és üzemek vezetői a helyi duális képzés és a vállalati tehetségmenedzsment kihívásairól és sikereiről cseréltek tapasztalatot. A gazdasági szereplők megerősítették a szakképzési centrumokkal való szoros együttműködés fontosságát. 

A sikeres egri konferencia a szakmai párbeszéd megkezdését jelenti: a rendezvénysorozat a következő hónapokban folytatódik, biztosítva, hogy a szakképzés jövőjét érintő kérdések minden vármegyében asztalra kerüljenek.

Kép: saját NPK