Magyar érettségi 2025 – Örkény segített, de akadt kemény dió is

Minden évben elérkezik az a meghatározó pillanat, amikor a diákok számot adnak felkészültségükről. A magyar nyelv és irodalom érettségi különösen összetett kihívás elé állítja a végzősöket, hiszen nemcsak szövegértési és nyelvtani tudásukat, hanem irodalmi érzékenységüket, gondolkodásmódjukat és kifejezőkészségüket is próbára teszi

A magyar nyelv és irodalom érettségi minden évben fontos mérföldkő a középiskolai tanulmányokat lezáró diákok számára. A vizsga célja, http://Magyarból bizonyítanak – Megkezdődött a 2025-ös érettségi –  hogy felmérje a tanulók szövegértési, nyelvhelyességi és irodalmi műveltségét, valamint azt, hogyan tudják alkalmazni megszerzett tudásukat különböző típusú feladatokban.

Érettségi 2025

Az utóbbi évek változásai – különösen az új vizsgaszerkezet bevezetése – fokozott figyelmet irányítanak arra, hogyan alakulnak a feladattípusok, milyen nehézségekkel szembesülnek a vizsgázók, és milyen tartalmi elvárásoknak kell megfelelniük. A 2025-ös magyar érettségi újabb tapasztalatokat hozott mind a feladatsorok jellege, mind azok megoldhatósága szempontjából.
– Az idei feladatokban formailag nem volt változás a tavalyihoz képest: a feladattípusok, a vizsga struktúrája, valamint a technikai megoldások gyakorlatilag megegyeztek az előző évivel. Azonban tartalmi szempontból némi mélyülést tapasztaltam. A feladatok komplexebbé váltak, elvárásaikban hangsúlyosabb lett a pontos szövegértés, a szakszerű nyelvhasználat és az árnyalt értelmezés – osztotta meg lapunkkal Baracskai Éva, a soproni Szent Orsolya iskola magyar és történelem tanára. – A szövegértési feladat – bár összességében könnyen teljesíthetőnek tűnt – nem kínált válaszlehetőségeket, így a diákoknak teljes mondatokat kellett megfogalmazniuk, ami magasabb szintű fogalmazási készséget igényel. A nyelvtani részben újként hatott az az elem, hogy a tanulóknak önállóan kellett nyelvtani szerkezeteket megalkotniuk, nem előre megadott válaszok közül választaniuk. Ez egyesek számára talán egyszerűbbé, mások számára viszont nehezebbé tehette a feladatmegoldást – tette hozzá.

Örkény örök

A szövegalkotási rész két lehetőséget kínált: egy műelemzést és egy érvelő esszét. A műértelmezési feladat Örkény István http://Örkény István – Wikipédia

Meddig él egy fa? című novellájára épült. A novella komplexitása, filozófiai mélysége és ellenpontozó szerkezete nehéz kihívást jelentett. – Bár tanítványaim ismerik Örkény munkásságát, és örülhettek egy ismerős szerzőnek, úgy vélem, ez a novella különösen árnyalt olvasatot igényel, amely megkívánja a jól begyakorolt novellaelemzési technikákat – mondta a tanárnő. A második feladat – a témaértelmező esszé – a történelem és az irodalom kapcsolatát boncolgatta.
– Ez a téma közel áll hozzám, hiszen történelemtanárként és irodalomtanárként is szilárdan hiszek abban, hogy e két terület szorosan összefonódik. Az év során számos alkalommal foglalkoztunk ezzel a témával, így bizakodva remélem, hogy sokan választották ez a feladatot – zárta gondolatait.

Forrás: https://www.kisalfold.hu/helyi-kozelet/2025/05/erettsegi-magyar-2025-diakok#google_vignette