Az Eduline által megkérdezett pedagógusok szerint, látszatra olyan volt a teszt, mint a korábbi években, de azért voltak benne nehézségek.
A szaktanárok úgy vélik, a szinte már tematizált, a korábbi évekből jól ismert általános; nyelvi logikai, közmondásos, mondatelemzés és szófajtani, illetve a versekhez kapcsolódóan irodalmi kérdéseket felvető feladatok között számos nehézséget elrejtettek a feladatsor összeállítói.
„Bár egy csomó esetben úgy néztek ki a feladatok, mintha agyongyakoroltakkal találkoznának a gyerekek, viszont majdnem mindegyikben volt egy kis turpisság” – magyarázta az Eduline kérdésére Kovács Krisztina, a Webkurzus magyar-történelem szakos tanára a nyolcadik osztályosok magyar központi felvételi feladatlapjáról.
A 2020-as Nemzeti alaptanterv miatt például bekerültek a feladatsorba a nyelvi rétegek. A diákok kaptak feladatot régies szlengekről és diáknyelvi kifejezésekről is, ami meglepő lehetett, és a szokásos köntösbe bújtatott szólásos-közmondásos feladat sem volt minden esetben könnyű. Mivel ritkább, kevésbé ismert szólások szerepeltek benne, amiket a diákok nem ismernek, nehéz lehetett például rájönni arra, hogy a felsorolt lehetőségek közül az “Ahol füst van, ott tűz van”-nak a “Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél” a párja.
Emellett pedig a helyesírással kapcsolatos és az összetett szavakra vonatkozó feladatokra is igaz, hogy a már-már evidens kérdések mellett nehéz, kevésbé ismert kivételeket is elrejtettek a feladatban.
“Másfajta gondolkodást igényelt ez a felvételi, mint a korábbi években” – foglalta össze a magyartanár, hozzátéve, a szövegértés ugyanakkor szerinte diákbarát feladat volt.
A negyedikesek és hatodikosok feladatsor nagyon hasonlított az előző évek feladatlapjaira. „Ez egyfelől megnyugtató, másrészt viszont azt jelenti, hogy az tudja jól megcsinálni őket, akinek az anyukája vagy apukája befizetett a különböző felvételi felkészítő kurzusokra. Ez pedig támogatja, elősegíti a korai szelekciót” – véli a negyedik- és hatodik osztályosok feladatlapjairól Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének képviselője.
A sok szövegértés mindkét feladatsorban szerencsés volt szerinte. A magyartanár ugyanis úgy véli, igazán ezekkel lehet(ne) felmérni a diákok képességeit.
https://hvg.hu/elet/20250118_szaktanarok-a-magyar-felvetelirol?s=hk