Köznevelési Tudományos Tanács „Mi az iskola célja?” címmel tudományos-szakmai konferencia rendezett 2024. november 14-én Budapesten.
A konferencián a Nemzeti Pedagógus Kart Bodrogai Tibor és Dr. Zalay Szabolcs elnökségi tagok, valamint Veres Pál szakmai koordinátor képviselte.
A rendezvény levezető elnöke Dr. Gloviczki Zoltán (Apor Vilmos Katolikus Főiskola, rektor, Köznevelési Tudományos Tanács, elnök) volt.
A tanácskozáson az előadók a címben szereplő kérdésre keresték a választ. Az oktatáspolitika, a neveléstudomány, a munkaerőpiac, a diáksport, a hagyományőrzés kiemelkedő szakembereitől hallhattunk iránymutatást arra vonatkozóan, hogy valójában mi kellene, hogy legyen a mai iskola, a mai nevelés és oktatás célja.
A konferencián a következő előadások hangzottak el:
Mi az iskola célja? Dr. Balatoni Katalin (Belügyminisztérium, köznevelési helyettes államtitkár, a Köznevelési Tudományos Tanács ügyvezető alelnöke)
Mi az iskola célja? A tudomány gondolatai
Dr. Molnár Gyöngyvér (Szegedi Tudományegyetem, Intézetvezető, egyetemi tanár)
Tanulási motiváció és iskolai tanulás
Dr. Józsa Krisztián (Magyar Élettudományi Egyetem, Neveléstudományi Intézet, igazgató)
Mit üzen a munkaerőpiac az iskolának?
Dr. Stéger Csilla (MTA Filozófiai és Történettudományok Osztálya Pedagógiai Tudományos Bizottság titkára, PwC Hungary senior menedzser)
Az Aktív Iskola program az egészségnevelés szolgálatában
Szabóné dr. Kaj Mónika és Tóthné Dr. Kälbli Katalin (Magyar Diáksport Szövetség)
Készségek és hagyományok: A néphagyomány szerepe a gyermekek fejlődésében
Both Miklós (Hagyományok Háza, főigazgató)
Köznevelés/közoktatás: az iskola pedagógiai célja
Dr. Gloviczki Zoltán (Apor Vilmos Katolikus Főiskola, rektor, Köznevelési Tudományos Tanács, elnök)
Bátorító szavak Marik Laura (SE Semmelweis Ignác Többcélú Szakképző Intézmény, pedagógus)
A konferencia címében szereplő kérdésre nehéz egyszerűen megfogalmazni a választ, de az elhangzott előadások egy irányba mutattak. Szükség lenne a nevelés és oktatás céljainak aktualizálására, hogy az iskolák valóban korszerű tudással és kompetenciákkal felvértezett fiatalokat bocsássanak ki. Ehhez elengedhetetlen egy jelentős paradigmaváltás, amelyben a diszciplináris ismeretek, a társadalmi, munkaerőpiaci elvárások és a teljes élethez leginkább szükséges műveltségi, önismereti tudások egészséges egyensúlyát kell megtalálnunk.
A konferenciát kerekasztal beszélgetés zárta, ahol Dr. Gloviczki Zoltán, Dr. Stéger Csilla és Marik Laura a hallgatósággal közösen reagált az elhangzottakra. Marik Laura fiatal kollégánk előadásában és a kerekasztal beszélgetés során is számos friss, korszerű pedagógusi attitűdre és módszertanra vonatkozó javaslatot mondott el.
A jelenlévők egybehangzó véleménye az volt, hogy kiemelkedően magas színvonalú volt a konferencia. Hasznos lenne, ha az itt elhangzott felvetések, vélemények, javaslatok szélesebb körben eljuthatnának a pedagógusokhoz.
A Nemzeti Pedagógus Kar támogatja ezeket a törekvéseket, mind a törvényalkotási folyamatban betöltött véleményező feladatának betöltésével, mind a szakmai tagozatain és a területi szervein keresztül történő együttműködések, javaslattételek formájában, valamint a Köznevelési Tudományos Tanácsban való részvételével.