Nem szabad engedni az oktatás uniós harmonizálását

Hankó Balázs szerint kudarcos az az oktatás, amelyet Brüsszelből vezérelt szempontrendszer szerint, nemzetállamokon átnyúlva próbálnak koordinálni

Gyakorlatorientált, valós élménnyel kapcsolódó oktatást szeretnénk, így lehet figyelmet, koncentrációt nyerni – mondta Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a Sikeres magyar elnökség 2024 – esély az Európai Uniónak című konferencián hétfőn Budapesten.

Hankó Balázs szerint az európai diploma a nemzeti identitás eltörlését hivatott elősegíteni

A miniszter a rendezvény délutáni kerekasztal-beszélgetésén kiemelte: el kell utasítani minden olyan törekvést Brüsszelben, amely az oktatás uniós harmonizálására törekszik.

Értékelése szerint az európai diploma arra való törekvés, hogy összeolvasszák az oktatást, és a nemzeti identitás ne létezzen benne.

Kudarcos az az oktatás, amelyet Brüsszelből vezérelt szempontrendszer szerint, nemzetállamokon átnyúlva próbálnak koordinálni – hívta fel a figyelmet, hozzátéve: Brüsszelben pont a legfontosabbat, a gyökereket igyekeznek „tudatosan elvagdosni”.

Hankó Balázs hangsúlyozta: különösen fontos szerepe van a Budapesten elfogadott versenyképességi ajánlásnak az innováció szempontjából is, mivel jelenleg a tudományos teljesítmény hanyatlik az unióban, ötven high-tech cégből mindössze négy található Európában.

Rámutatott arra is, hogy a magyar modell jó példa Európa számára, hiszen itthon sikerült az elmúlt években megduplázni a kutató-fejlesztők számát. Jelenleg Európa második legjobb szakképzése van nálunk, és a világ tizedik legjobb szakképző országra vagyunk – mondta. „Ez olyan irány, amelyet tovább kell vinnünk” – jelentette ki, hozzátéve: a lényeg a gyakorlatorientált képzési modell.

Hankó Balázs úgy fogalmazott: Európában „sírnak, hogy nem olyan diákok jönnek ki az oktatási rendszerből, akik a gazdaság igényeinek megfelelnek”, mégsem akarnak változtatni.

Szerintünk a szakképzés, a felsőoktatás és a gazdaság szereplői közötti stratégiai partnerség a hívószó – húzta alá, megjegyezve: ennek a felfogásnak köszönhetően Magyarországon 44 százalékkal emelkedett az elmúlt években a műszaki-természettudományos területre felvételiző fiatalok száma.

A miniszter fontosnak nevezte, hogy a felsőoktatásban a modellváltás nemzeti, keresztény értéket őriz, vagyis az adott nemzetállam gazdasági erejével való kapcsolódást teszi lehetővé. „Ez a helyes irány” – rögzítette, hozzátéve: a magyar hallgatók Erasmus-programból való kirázása „nagyon aljas politikai zsarolás”.

Fodor Gábor, a XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója azt hangoztatta: hatalmas siker a magyar elnökség, amely „tartalmat adott egy technikai dolognak”.

„A magyar elnökség képes volt arra, hogy felrázza Európát” – állapította meg, hozzátéve: magyar siker kulcsa, hogy odafigyeltek arra, mi történik a világban.

Szájer József, a Szabad Európa Intézet igazgatója azt mondta: a magyar elnökség „magatartásával, testtartásával, mozgásával és viselkedésével” megmutatta, hogyan kell a problémákat megfogalmazni, eszközöket keresni a megoldásukhoz, és megoldani azokat. Az EU működéséből hiányzik ez a fajta „algoritmus” – vélekedett.

Hozzátette: az Európai Unió súlyos válságban van, de a magyar elnökség példát mutatott arra, hogyan lehetséges politikai célokat kitűzni és azokat megvalósítani.

Fotó: Facebook/Hankó Balázs

https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20250120-nem-szabad-engedni-az-oktatas-unios-harmonizalasat