Beszámoló a Nemzeti Pedagógus Kar Informatika tagozatának online szakmai konferenciájáról

Tisztelt Kollégák!

Az alábbiakban olvasható Rozgonyi-Borus Ferenc a Nemzeti Pedagógus Kar Informatika tagozatának elnökének beszámolója a 2021. február 27.-én sikeresen lezajlott online szakmai konferenciájáról.

 

Beszámoló az Informatika tagozat Online konferenciájáról

2021. február 27-én a Nemzeti Pedagógus Kar Informatika tagozata tartotta meg szakmai napját, amely rendhagyó módon a HTTP Alapítvány IOK2021 Online konferenciájának Digitális kultúra szekciójaként került megvalósításra. Az Alapítványnak a profi szervezést ezúton is köszönjük. A délelőtt rangos előadókat hallgathattak meg a kollégák és délután került sor rendezvényünkre. A szekció névválasztása nem volt véletlen, hisz a NAT 2020 az informatika helyett részben megváltozott tartalommal már ezen a néven nevezi meg a műveltségi területet. A közös megrendezés különösen jó döntésnek bizonyult, a regisztrált tagságunknál jóval több, 350-t végig meghaladó érdeklődő kísérte figyelemmel a rendezvényünket, amit streameltek, így később is bárki megtekintheti azt.

A rendezvényt Rozgonyi-Borus Ferenc tagozati elnök nyitotta meg és vezette le. Bevezetőjében a tervezett időkereteket ismertette, majd az előadások témájának aktualitását indokolta meg. A hallgatóságot kérdések feltételére buzdította, amelyeket az előadók megkaptak, és előadásuk közben igyekeztek később meg is válaszolni.

Koren Balázs, a HiperSuli szakmai vezetője „Egy fogalom a múlt századból: digitális pedagógia” címmel a digitális szó értelmezéséről, a XX. és XXI. századi jelentésváltozásáról tartotta bevezető elődását. A téma aktualitását és következtetéseinek hasznosítását a későbbi pódiumbeszélgetés is indokolta.

Varga Péter, az informatika tételkészítő bizottság tagja „A digitális kultúra érettségi – Miben lesz más, mint az informatika érettségi?” címmel a hamarosan megismerhető új digitális kultúra érettségi korábbi informatikához képesti változásait mutatta be, és indokolta is, hogy miért történt a tervezetben az előkészítők elképzelései szerint változtatás. Igen érdekes kérdés volt, hogy míg a műveltségi terület egyre inkább az online létet és munkát támogatja, igényli, addig a meglévő érettségi szabályok pont ezt akadályozzák meg. Ezt az ellentmondást a közeljövőben biztos kezelni kell. Az előadás végén a beérkezett számos kérdés közül adott többre még az előadó választ.

A digitális kultúra tárgy bevezetésének tapasztalatairól a rendezvény jellegéből adódóan pódiumbeszélgetés formájában Rozgonyi-Borus Ferenc tagozati elnök moderálta a meghívott, 5. és 9. évfolyamon maguk is az új anyagok alapján tanító kollégák beszélgetését, illetve a beérkező kérdések révén vonta be a hallgatóságot a beszélgetésbe. Mezeiné Nagy Ildikó szandaszőlősi, Schmidtka Ildikó nagykanizsai, és Libor Tamás szegedi informatika tanár mondta el véleményét az eddig megjelent oktatási anyagokról, azok alkalmazhatóságáról, a digitális oktatás kihívásai közepette felmerült, és előre nem tervezhető adaptálhatóságáról. A bevezető előadás „Mitől és miért digitális még a digitális pedagógia?” kérdésfelvetése külön témakörré vált.

A rendezvényt a tagozati elnök az aktuálisokkal, bejelentésekkel zárta. Külön fontos aktualitás volt, hogy bejelenthette, hogy a sulinet.hu domain kivezetésével átmenetileg veszélybe került a szaktanárok által egyik legrégebb óta aktívan mai is működő techinfo és informatika tanári listák az edu.hu domain alá kerülnek át az eddigi archívumok megőrzése mellett, egy új szolgáltató működtetése alatt.

Rozgonyi-Borus Ferenc
NPK Informatika tagozat elnöke