Beszámoló
Nemzeti Pedagógus Kar Kihelyezett elnökségi ülése-Kárpát-medencei Magyar Pedagógus Szervezetek találkozója
Sonkád, 2023.02.24-26.
Hatodik alkalommal került sor Iszák Tibor a Nemzeti Pedagógus Kar alelnökének, Sonkád polgármesterének szervezésében az NPK kihelyezett elnökségi ülésére, valamint a Kárpát-medencei Magyar Pedagógus Szervezetek találkozójára.
Az elnökségi ülésen az elnökség tagjai megbeszélték a budapesti országos küldöttgyűlés tapasztalatait, kijelölték az ezzel kapcsolatos következő időszak feladatait. Szaszák Csaba szakképzésért felelős elnökségi tag beszámolt a 2022. évbe lezajlott szakképzési programok eredményeiről, az esztergomi zárókonferenciáról. A következő napirendi pontban Iszák Tibor alelnök úr tájékoztatta a résztvevőket a határon túli magyar pedagógusok szervezetével történt együttműködésről. Horváth Péter elnök úr felvázolta a 2023. év terveit, az NPK-ra váró feladatokat, lehetőségeket. Az ülés végén az elnökség tagjai eszmecserét folytattak a köznevelés aktuális problémáiról.
Február 25-én Plenáris tanácskozásnak adott helyet a Sonkád és Mikro-körzete Szociális Alapszolgáltatási Központ. Iszák Tibor az NPK alelnöke, Sonkád Község polgármestere, valamint Dr. Tilki Attila országgyűlési képviselő köszöntötte a megjelenteket. A kommunizmus áldozatainak emléknapja alkalmából egy perces néma felállásra kérte a jelenlévőket. Beszélt napjaink problémáiról, a pedagógusok gyermekvédelemben betöltött szerepéről.
Kisfaludy László helyettes államtitkár (BM) megnyitójában beszélt a köznevelés jövőképéről. Kiemelte az Európai Unió számára készített 2021-2030-as köznevelési stratégia célokat. Hangsúlyozta, hogy a szükség van a keresztyén hagyományok megerősítésére, a pedagógusokról szóló tévhitek eloszlatására, olyan tények, üzenetek közvetítésére, melyek elősegítik a pedagógusok társadalmi megerősödését. A magyar köznevelés fejlődéséhez szükség van az egységes keretrendszerre, a teljesítményalapú bérezésre, a közszolgálat fogalmának pontosítására.
Az elkövetkezendő időszak számos feladatot hoz, melyhez Helyettes Államtitkár úr szeretne a Nemzeti Pedagógus Kar tagjaitól sokkal több párbeszédet, javaslatot, együttműködést kérni.
Pölöskei Gáborné a Kulturális és Innovációs Minisztérium helyettes államtitkára a magyar szakképzés fontosságáról tartott előadást határon innen és túl viszonylatában. Bemutatta a stratégiai indikátor rendszert, az együttműködés formáit, lehetőségeit.
Dr. Gloviczki Zoltán az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora a magyar pedagógusképzés történetét idézte fel, majd gondolatokat ébresztett a jelen pedagógusképzés irányáról, lehetőségeiről.
Hajnal Gabriella a Klebelsberg Központ elnöke című előadásában az állami szerepvállalás fontosságáról beszélt. A jelen problémáit részletezve felvázolta a következő év feladatait, a terveket. Hangsúlyozta, hogy a pedagógusok, vezetők és fenntartók is olyan kihívásokkal szembesülnek, melyek miatt szemléletváltásra, új szabályokra van szükség.
Utolsó előadóként Dr. Vizi László Tamás a Magyar Kutató Intézet tudományos főigazgató helyettese bemutatta az intézet felépítését, működését, céljait, tudományterületeit, eredményeit. A 2019-ben alapított intézet ma már több, mint 40 hazai és nemzetközi együttműködéssel büszkélkedhet.
A plenáris ülés végén Aáry-Tamás Lajos az oktatási jogok biztosa kívánt további jó munkát, kitartást a jelenlévőknek, a nevelés, oktatás minden résztvevőjének.
A rendezvény fő eseményeit a Kárpát-medencei Pedagógus Szervezetek ( Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Muravidéki Pedagógusok Egyesülete, Vajdasági Magyar Pedagógusok Szövetsége, Észak-Bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete) képviselőjével való egyeztetés, konzultáció, kötetlen beszélgetés zárta.