A Nemzeti Pedagógus Kar 2025. február 14-én pénteken tartotta Országos Küldöttgyűlését.
A Küldöttgyűlés napirendi pontjai között számos jelentős és emlékezetes eseményre került sor
A küldöttgyűlést Horváth Péter Elnök Úr köszöntötte.
Ünnepélyes keretek között Maruzsa Zoltán Köznevelésért Felelős Államtitkár adta át az Iskolai Közösségi Szolgálat díját, majd megható pillanatok során elbúcsúztattuk leköszönő, nyugdíjba vonuló kollégáinkat: Bodor Andrea Ágnest, Csábi Istvánt, Pethőné Horváth Máriát és Szabó Gyulát, akiknek elkötelezett munkájukat hálás szívvel köszöntük meg.
Ezt követően bemutatkozott és megválasztásra került az új alelnök, Bodrogai Tibor, valamint a Nemzetiségi és a Földünk, környezetünk tagozatok új vezetői, akik személyes bemutatkozásuk során ismertették jövőbeni terveiket és elképzeléseiket.
Horváth Péter elnök úr részletes és átfogó tájékoztatást adott a 2025-ös év munkatervéről, kiemelve a közösség fejlődését szolgáló stratégiai célokat és feladatokat. Ezt követően Fekete József, az Országos Etikai Bizottság elnöke, valamint Ajtony Ákos, az Országos Felügyelő Bizottság vezetője számolt be a bizottságok elmúlt időszakban végzett tevékenységéről és eredményeiről.
A gyűlés zárásaként Szeleczki János főtitkár úr ismertette a NPK 2024. évi gazdasági beszámolóját, valamint bemutatta a 2025-ös év költségvetési tervét, hangsúlyozva a fenntartható és felelős gazdálkodás fontosságát.
A napot tartalmas szakmai megbeszélések és bensőséges pillanatok tették emlékezetessé, erősítve közösségünk összetartozását és közös céljaink iránti elkötelezettségét.
2024. évi Iskolai Közösségi Szolgálat díjátadó
A 2024 évi IKSZ díjátadó ünnepségen a díjat Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár adta át a Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – Babits Mihály Gimnáziumának, kiemelve az iskolai közösségi szolgálat terén végzett munkát és a kiemelkedő karitatív programokat. A díjat átvette és az iskolát bemutatta Tarnai Gábor a Babits Mihály Gimnázium koordinátora, aki az iskola közösségi felelősségvállalásáról és a pedagógusok lelkesedéséről beszélt, amelyek hozzájárulnak a programok sikeréhez és a diákok személyiségfejlődéséhez.
Pintér Gergő tanár úr munkáját is kiemelte, hiszen ő folyamatosan és eredményesen segíti a diákokat a közösségi szolgálat során. Pintér tanár úr nemcsak az iskolai programokban való aktív részvételt ösztönzi, hanem személyesen is támogatja a diákokat, hogy a közösségi szolgálat igazi tanulási és fejlődési lehetőséget kínáljon számukra.
Az iskola elhivatottsága, szervezőkészsége és közösségi felelősségvállalása miatt méltán érdemelte ki az elismerést. A diákok nemcsak az érettségihez szükséges óraszámot teljesítik, hanem megtanulják, milyen fontos szerepet játszanak a közösségükben – mindezt olyan élményekkel gazdagodva, amelyek a jövőben is meghatározóak lesznek számukra.
Gratulálunk!
Az Iskolai Közösségi Szolgálat egy olyan értékteremtő tevékenység, amely
lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy aktív részeseivé váljanak társadalmunknak, miközben
másoknak segítenek. Magyarországon 2016 óta az érettségi vizsga feltételeként vezették be
az 50 órás iskolai közösségi szolgálatot, amelyet a középiskolás évek alatt kell teljesíteni.
A közösségi szolgálat nemcsak az érettségihez szükséges feltétel, hanem egy olyan lehetőség, amely fejleszti a diákok szociális érzékenységét, együttműködési készségét és felelősségtudatát. Azok, akik aktívan és nyitottan vesznek részt benne, gyakran életre szóló élményeket szereznek, és jobban megértik a közösség összetartó erejét. A szolgálat során szerzett tapasztalatok segíthetnek a pályaválasztásban is, hiszen a diákok bepillantást nyerhetnek különböző szakmákba és hivatásokba. Emellett önzetlen segítségükkel valódi változást hozhatnak mások életébe, miközben ők maguk is gazdagodnak lelkileg és erkölcsileg. A közösségi szolgálat tehát nemcsak egy kötelező feladat, hanem egy értékes lehetőség, amely hozzájárul a felelős, együttérző és elkötelezett felnőtté váláshoz.
Díjazott iskola bemutatása:
Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – Babits Mihály Gimnáziuma
A Babits Mihály Gimnázium kiemelkedő példát mutat az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) szervezésében és megvalósításában. Az intézmény nemcsak sikeresen integrálta ezt a tevékenységet a diákéletbe, hanem olyan innovatív és társadalmilag hasznos programokat is indított, amelyek méltán tették elismerésre méltóvá.
Az Iskolai Közösségi Szolgálat Kiemelkedő Szervezése
Az iskola közösségi szolgálatának koordinátora fáradhatatlan lelkesedéssel és odaadással szervezi az IKSZ-hez kapcsolódó programokat. Munkáját az intézményegységvezető-helyettes és az osztályfőnökök is aktívan támogatják, biztosítva ezzel, hogy a diákok számára a közösségi szolgálat ne csupán kötelező feladat, hanem értékes tapasztalat és örömteli élmény legyen.
Az intézmény mintegy 150 fogadószervezettel áll kapcsolatban, amelyek változatos lehetőségeket kínálnak a diákok számára. Az együttműködések célja, hogy a tanulók olyan közegben végezhessenek segítő tevékenységet, ahol nemcsak a társadalmi felelősségvállalást sajátíthatják el, hanem gyakorlati tapasztalatokra is szert tehetnek. Az ilyen jellegű programok hozzájárulnak a diákok személyiségfejlődéséhez, miközben erősítik a helyi közösségeket is.
Kiemelkedő Jó Gyakorlat: A Karitatív Papírbrikett Program
Az iskola az IKSZ keretében egy egyedülálló, környezettudatos és karitatív kezdeményezést indított. A földgáz-áremelkedés hatására született meg az ötlet, hogy a diákok papírhulladékból, vízből és fűrészporból manuális prés segítségével papírbrikettet készítsenek.
A projekt nemcsak környezetvédelmi szempontból példaértékű, hanem szociális érzékenyítésre is kiválóan alkalmas: a diákok az így előállított fűtőanyagot rászoruló családoknak adományozzák. Tavaly több mint egy köbméternyi papírbrikettet sikerült átadni a helyi családoknak, ezzel segítve őket a téli időszakban.
Az iskola tervei szerint a programot további intézményekben is szeretnék elterjeszteni, először a környező iskolákban, majd egyre szélesebb körben.
Lelkes Pedagógusok és Példamutató Közösség
A Babits Mihály Gimnáziumban több olyan elkötelezett pedagógus dolgozik, akik nemcsak segítik a közösségi szolgálat szervezését, hanem aktívan részt vesznek a társadalmi érzékenyítésben is. Karitatív tevékenységeik példát mutatnak a tanulóknak, és lehetőséget biztosítanak számukra, hogy az IKSZ valóban hasznos és jelentőségteljes élménnyé váljon.
Munkájukhoz további sok sikert kívánunk!
A Nemzeti Pedagógus Kar Országos Küldöttgyűlése Bodrogai Tibort választotta alelnöknek.
Bodrogai Tibor 2014 óta tagja a Nemzeti Pedagógus Karnak (NPK), és azóta is aktívan részt vesz a szervezet szakmai munkájában. Szakértelme és elhivatottsága kiemelkedő szerepet játszott a Komárom-Esztergom vármegye oktatási közösségének fejlesztésében.
Jelenleg az Esztergomi Montágh Imre Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola igazgatójaként dolgozik, ahol vezetői tevékenységével példát mutat a gyógypedagógiai nevelés és oktatás terén.
Elkötelezettsége a pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása, valamint a tanárok érdekképviselete iránt példaértékű. Kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a vármegye oktatási intézményei a lehető legmagasabb színvonalon végezzék munkájukat, biztosítva ezzel a diákok minőségi nevelését és oktatását.
Szívből gratulálunk Bodrogai Tibornak új tisztségéhez, és további sok sikert, jó egészséget és eredményes munkát kívánunk számára a jövőbeni feladataihoz.
Megható pillanatok során elbúcsúztattuk leköszönő, nyugdíjba vonuló kollégáinkat.
A Nemzeti Pedagógus Kar nevében szeretnénk szívből megköszönni azt a szakmai elhivatottságot, emberi tartást és közösségünkért végzett munkát, amellyel tagjaink között tevékenykedtek. Hozzáállásuk, tudásuk és elkötelezettségük mindannyiunk számára inspirációt jelentett.
Munkájuk során értékeket teremtettek, közösséget építettek, és hozzájárultak ahhoz, hogy a Kar szakmai munkája színvonalas és eredményes legyen. Bár most egy új életszakasz veszi kezdetét, nyomuk itt marad közösségünk emlékezetében.
Kívánunk békés, örömteli nyugdíjas éveket, egészséget és sok-sok boldog pillanatot!
Csábi István
Bodor Andrea
Szabó Gyula
Pethőné Horváth Mária
Nemzetiségitagozat megválasztott elnöke
Erbné Merkler Csilla
Erbné Marker Csilla pedagógusi pályafutása hosszú, gazdag szakmai tapasztalatokkal, elhivatottsággal és elkötelezettséggel van tele. Már fiatalon, Márokon kezdte tanulmányait, ahol ismerkedett meg a pedagógiai hivatással, amit két kedves tanítónéni inspirált. Középiskolai tanulmányait a pécsi Janus Pannonius Szakközépiskola óvónői tagozatán végezte, majd a szekszárdi Illyés Gyula Pedagógiai Főiskolán folytatta, ahol kiváló minősítéssel zárta a tanítói képzést.
Pályafutása során számos különböző szerepkörben dolgozott, többek között német nemzetiségi oktatásban, művelődésszervezésben és kulturális menedzsmentben. Fontos szerepet játszott a helyi közösségi életben is, ahol néptáncot oktatott, kulturális programokat szervezett, és könyvtárosi feladatokat látott el. Az évek alatt folyamatosan mélyítette tudását, mentori és pedagógus szakvizsgát tett, valamint Pedagógus II. minősítést szerzett.
Erbné Marker Csilla jelenleg a helyi Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöki tisztségét is betölti, és 2019 óta a Nemzetiségi Tagozat megválasztott elnöke. Munkája során elkötelezetten képviseli a német nemzetiségű közösség érdekeit, hozzájárulva a nemzetiségi oktatás és kulturális örökség megőrzéséhez, miközben folyamatosan segíti az iskolai közösségek fejlődését. Aktívan építi és erősíti a helyi civil kapcsolatokat is.
Gratulálunk Erbné Marker Csillának a Nemzetiségi Tagozat megválasztott elnöki tisztségéhez! Kívánunk neki jó egészséget, sok sikert és eredményes munkát, biztosak vagyunk benne, hogy elkötelezettségével és szakmai tapasztalatával nagy hatással lesz a közösségre.
Földünk Környezetünk tagozat megválasztott elnöke
Tóth András Árpád
Tóth András Árpád szakmai pályafutása kiemelkedően gazdag, és pedagógusi munkájában szerzett tapasztalatai mind hozzájárultak ahhoz, hogy elérje ezt a megtisztelő pozíciót.
András több évtizedes munkája alatt számos intézményben dolgozott, és komoly szakmai képzéseken is részt vett, mint például a projektpedagógiai, az integrációra érzékenyítő, illetve a tanórai differenciálás kurzusok, amelyek tovább erősítették pedagógiai szemléletét és gyakorlati tudását. A Debreceni Egyetemen szerzett továbbképzései és a klímával kapcsolatos szakmai érdeklődése is megerősíti elkötelezettségét a környezeti nevelés mellett.
A földrajz tagozat munkáját már évek óta figyelemmel kísérjük, és András számos szakmai előadást tartott a tagozati gyűléseken, segítve a tudásmegosztást és a pedagógusok közötti tapasztalatcserét. A tagozat alelnöki pozíciója után most elnökként még nagyobb hatással lehet a környezeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiai területeinek fejlesztésére, amelyek rendkívül fontosak a mai világ kihívásai szempontjából.
Hiszünk abban, hogy szakmai tapasztalatainak és elhivatottságának köszönhetően a tagozat munkájában a legjobb irányba fogja vezetni az együttműködést, és számos új lehetőséget hozhat a környezetvédelmi nevelés területén. Munkájához kívánunk kitartást, sikeres és eredményes elnöki időszakot, valamint jó egészséget!
Horváth Péter Elnök Úr beszámolója a NPK 2024. évi munkájáról
Horváth Péter Elnök Úr beszámolója a NPK 2024. évi munkájáról fontos mérföldkövet jelent az éves tevékenységek áttekintésében és a jövőbeli célok meghatározásában. A beszámolóban általában részletesen bemutatásra kerülnek a következő témák:
- Szervezet fejlődése és teljesítménye: Horváth Péter Elnök Úr kiemeli a szervezet éves működését, a végzett munkát, az elért célokat és a kihívásokat. Bemutatásra kerülnek az NPK által elért eredmények, az új projektek és kezdeményezések, valamint a sikeres együttműködések.
- Programok és rendezvények: Az Elnök beszámol a különböző programok és események sikeres lebonyolításáról, mint például a sajtóreggeli, rendezvények, nemzetközi és hazai együttműködések. A különböző területeken végzett közös munka és a programok hatása is szóba kerül.
- Pénzügyi helyzet: A beszámolóban az NPK pénzügyi helyzete, költségvetése és a gazdálkodás eredményei is hangsúlyos szerepet kapnak. Ezen belül a szervezet fenntarthatósága és az erőforrások hatékony felhasználása is szóba kerül.
- Jövőbeli tervek: Horváth Péter Elnök Úr beszámol arról is, hogy milyen célokat tűztek ki 2025-re, és hogyan kívánják tovább erősíteni az NPK szerepét és hatását.
Ez a beszámoló nemcsak a 2024-es év eredményeit értékeli, hanem iránymutatást ad a következő évben várható programok és feladatok tekintetében.
Országos Etikai Bizottság beszámolója _ Fekete József OEB elnöke (NPK)
Az Országos Etikai Bizottság szerepe a Nemzeti Pedagógus Karban (NPK) kiemelkedő fontossággal bír, mivel ez a testület biztosítja a pedagógusok etikai normáinak és viselkedési elveinek betartását. Az NPK Etikai Bizottsága az alábbi feladatokat látja el:
- Etikai normák meghatározása és ellenőrzése: A bizottság feladata, hogy az NPK tagjai számára egyértelmű irányelveket adjon a pedagógusi tevékenység etikai szempontjairól. Ez magában foglalja a pedagógusok közötti tiszteletteljes és segítőkész együttműködés, valamint a tanulók védelmét biztosító elvek megfogalmazását.
- Panaszok kezelése: Amennyiben etikai vétség történik a pedagógusok munkájában, a bizottság meghallgatja az érintetteket, és elbírálja a panaszokat, figyelembe véve a szabályozásokat és a jogszabályokat. A cél az, hogy megőrizzék a pedagógusok hitelességét és a közoktatás színvonalát.
- Tanácsadás: Az Etikai Bizottság tanácsot adhat a pedagógusok számára különböző etikai kérdésekben, segítve őket a mindennapi munkájuk során felmerülő dilemmák megoldásában.
- Etikai kódex betartásának biztosítása: Az NPK Etikai Bizottsága az Etikai Kódex folyamatos felülvizsgálatát is végzi, és figyelemmel kíséri annak alkalmazását. A cél, hogy a pedagógusok munkájában necsak a szakmai, hanem az etikai normák is jelen legyenek.
Fekete József, mint az Országos Etikai Bizottság elnöke, kiemelt szerepet játszik ezekben a folyamatokban, hozzájárulva az NPK által képviselt etikai normák megerősítéséhez.
Országos Felügyelő Bizottság beszámolója – Ajtony Ákos OFB elnök (NPK)
Az Országos Felügyelő Bizottság (OFB) szerepe a pedagógusok munkájának felügyeletében és irányításában elengedhetetlen. Az OFB a Nemzeti Pedagógus Karon belül a következő fontos feladatokat látja el:
- Pénzügyi és gazdasági ellenőrzés: Az OFB felelős a Pedagógus Kar gazdasági és pénzügyi tevékenységének áttekintéséért, annak biztosításáért, hogy a kar megfelelően gazdálkodjon, és minden pénzügyi ügylet a jogszabályoknak és belső szabályzatoknak megfelelően történjen.
- A pedagógusok érdekeinek képviselete: Az OFB biztosítja, hogy a pedagógusok érdekeit megfelelő módon védjék, és az etikai, jogi, valamint szakmai normák betartása érdekében folyamatosan figyelemmel kísérik az NPK működését és tevékenységét.
- Belső ellenőrzés: Az OFB feladata, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar működésében felmerülő problémákat, esetleges szabálytalanságokat vagy etikai kérdéseket azonosítsa és szükség esetén intézkedjen. Ez hozzájárul a szervezet transzparenciájának és hitelességének fenntartásához.
- Tanácsadás és iránymutatás: A bizottság szakmai tanácsot adhat a pedagógusok számára, segítve őket abban, hogy eligazodjanak a pedagógusi élet és karrier során felmerülő jogi és szakmai kérdésekben.
Ajtony Ákos, mint az OFB elnöke, kulcsszerepet játszik ezeknek a feladatoknak a koordinálásában, biztosítva, hogy a pedagógusok munkájának felügyelete átlátható, korrekt és az érdekeik védelmét szolgáló módon történjen. Az OFB tevékenysége nélkülözhetetlen a pedagógusok közössége számára, hiszen biztosítja a szervezet stabil működését és a szakma iránti tiszteletet.
Szeleczki János Főtitkár Úr beszámolói
NPK 2024. évi Gazdasági Beszámolója és 2025. évi Költségterve
A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) gazdasági évet minden év március 30-ig zárja, és az új gazdasági év április 1-jétől kezdődik. Ezen időszak figyelembevételével készül el az éves gazdasági beszámoló és a költségterv, amely biztosítja a pedagógus kar működésének pénzügyi stabilitását.
- Programok és rendezvények
A pedagógus kar számára szervezett programok és szakmai rendezvények kiemelt szerepet kapnak az NPK éves költségvetésében. Ide tartoznak a konferenciák, továbbképzések, szakmai találkozók, amelyek célja a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése. A programok költségvetése tartalmazza a helyszínbérleti díjakat, technikai eszközök bérlését, a rendezvények lebonyolításához szükséges személyzet díjazását, valamint az események előadói és résztvevői számára biztosított egyéb szolgáltatásokat.
- Rezsi költségek
A működéshez szükséges rezsi költségek, mint az áram, víz, fűtés, internet és egyéb kommunikációs költségek, szintén részét képezik az éves költségvetésnek. Ezen kiadások biztosítják az NPK zavartalan működését, legyen szó irodai munkavégzésről vagy egyéb működési háttérről.
- Tiszteletdíjak
A pedagógus karban dolgozó szakemberek, előadók és más szakmai segítők tiszteletdíjai a költségvetés meghatározó részét képezik. A tiszteletdíjak biztosítják, hogy a szakemberek és előadók megfelelő díjazásban részesüljenek az NPK által szervezett programok során.
- Utazási költségek
Az országos rendezvényeken, szakmai találkozókon és konferenciákon való részvételhez kapcsolódó utazási költségek is jelentős tételt képeznek a költségvetésben. Ide tartoznak a személyi közlekedési költségek, szállás- és étkezési költségek, valamint a programokhoz kapcsolódó egyéb utazási kiadások.
- Kiadások a karon belüli működéshez
Az NPK mindennapi működéséhez kapcsolódó kiadások is szerepelnek a költségvetésben. Ilyen kiadások lehetnek a személyi költségek (szakmai titkárság, adminisztrációs munkatársak díjazása), az irodai eszközök beszerzése, nyomtatványok és egyéb kellékek vásárlása, amelyek szükségesek a zökkenőmentes működéshez.
Összegzés
Az NPK gazdasági évről szóló beszámolója és a költségterv minden évben az áprilisi új gazdasági év kezdetén készül el, és tartalmazza azokat a bevételeket és kiadásokat, amelyek biztosítják a pedagógus kar szakmai céljainak megvalósulását. A költségvetésben külön hangsúly helyeződik a programokra, rendezvényekre, rezsi költségekre, tiszteletdíjakra és utazási költségekre, amelyek mind hozzájárulnak az NPK működéséhez és a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődéséhez.
A küldöttgyűlésnek a Xantus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium adott otthont, ezúton is szívből mondunk köszönetet dr. Fehérvizi Judit igazgató asszonynak. Külön hálával tartozunk a gimnázium hallgatóinak, akik rendkívüli alázattal, segítőkészséggel és kedvességgel fogadtak bennünket. Mosolygós, figyelmes jelenlétük és önzetlen segítségük biztonságot és jó érzést adott számunkra a program teljes ideje alatt.
Hálásan köszönjük Dr. Vízi László Tamáné Évának a program szakszerű és gördülékeny levezetését. Kiemelkedő munkájával biztosította az egész napos program zökkenőmentes lebonyolítását, és figyelemmel kísérte az időbeosztás pontos betartását. Köszönjük odaadó munkáját és lelkiismeretes közreműködését!
A nap végére mindannyian gazdagabbak lettünk – új ismeretekkel, szakmai tapasztalatokkal és szívből jövő, inspiráló gondolatokkal. A résztvevők figyelemmel kísérhették a tartalmas előadásokat és beszámolókat, miközben aktív közreműködésükkel hozzájárultak a közösség fejlődéséhez. A programok során nemcsak új kihívásokkal találkoztunk, hanem lehetőségeket is kaptunk arra, hogy közösen építsük a jövőt.
Ez a nap nem csupán szakmai tudást adott, hanem emberi kapcsolatokat is erősített, amelyek hosszú távon segítenek bennünket közös céljaink elérésében.
A díjazott iskolának további sok sikert, a nyugdíjba vonulóknak jó egészséget és nyugodt éveket, az új tisztségeket betöltő kollégáknak pedig kitartást, erőt és eredményes munkát kívánunk.
Köszönjük mindenkinek, aki jelenlétével és aktív részvételével hozzájárult ennek a felemelő eseménynek a sikeréhez. Bízunk benne, hogy a közös munka folytatódik, és még számos hasonlóan emlékezetes pillanatot élhetünk át együtt!